Macro
Jag har en systemkamera som inte har macro objektiv. Samsung har inga macro objektiv så kan man köpa tex Canons går den och sätta på då! Skriv också om det finns andra sätt att göra på!
Nej, men du kan köpa ex.vis Sigma, Tokina eller Tamron med sony-fattning.
Kolla på nätet så står det t.ex. "Tamron 70-300 till Sony" då passar det men det måste som sagt stå ditt kameramärkes namn efter
Finns det någon sån till Samsung?

Du måste förklara mera tydligt vilken kamera det gäller. Till NX-modellerna finns såvitt jag vet inte mycket från andra tillverkare ännu, men man kan ha en adapter från Samsung till Pentax/Samsung, och då kan man använda Pentax eller Samsungs objektiv som är gjorda för spegelreflexkameror.
Man kan också använda en enklare och billigare adapter, exempelvis Fotodiox, och sätta på i stort sett alla objektiv som finns på marknaden, men då får man inte någon autofokus och exponeringen funkar bara med manuella inställningar eller bländarval.
Det kanske kommer makroobjektiv med Samsung NX-fattning så småningom, men för tillfället tror jag inte att det finns några i handeln.

Det finns en artikel på Fotosidan om objektiven som kommer till NX.
http://www.fotosidan.se/cldoc/fem-nya-objektiv-fran-samsung-under.htm
Tack jag hittade vad jag skulle ha!! Ett macro objektiv 6mm OIS 42.8Ifn. Men har den kommit ut på marknaden än.

En sak som kan vara värt att nämna om 60 mm som makro är att man kommer väldigt nära när man vill plåta små saker. De flesta andra makroobjektiv har brännvidder kring 100 mm, vilket ger mera bekvämt arbetsavstånd. Samsungs makro till NX har också innerfokusering, vilket är en fördel för ett makro med AF, eftersom man slipper skärpejagande när man är i närheten av skala 1:1, men ger ännu närmre arbetsavstånd, vilket gör att man lätt skuggar motivet eller skrämmer det om det handlar om småkryp.
Ett innerfokuserande objektiv fungerar som ett zoomobjektiv som får kortare brännvidd när man ställer på närmre håll, medan det fortfarande är lika långt utdraget. Ett innerfokuserat 60 mm har 30 mm brännvidd när det är fokuserat till naturlig storlek, och då är objektivet bara en halv decimeter från det man ska fotografera. Till skillnad från objektiv som dras ut längre vid fokusering håller det innerfokuserade ljusstyrkan i hela avståndsomfånget.
När man tar närbilder, makro, vill man ofta jobba på lite längre håll av flera skäl, dels att inte skugga, dels att inte skrämma motivet, och också för att ta med ett mindre utsnitt av bakgrunden med en smalare bildvinkel. Ofta är det enklast att ställa skärpan manuellt, med avbildningsskalan låst, och genom att man flyttar kameran eller motivet fram och tillbaka tills man har skärpa. Det gäller särskilt objektiv som inte är innerfokuserade, eftersom det inte funkar bra med AF när man är nära skalan 1:1.
Objektivet finns inte ännu efter vad jag vet, och det kan vara idé att titta på andra lösningar också. Annars är objektivet säkert smidigt och lättjobbat, med reservationen att det kan komma för nära när man vill ha stor skala. Du får nog räkna med att det också kostar en skaplig slant.
Tack!!

Jag har ju själv en spegellös kamera, Panasonic Lumix G1, och jag använder adapter och främmande objektiv när jag ska ta närbilder. Det som jag tycker fungerar mest bekvämt är att använda en teleförlängare med makroinställning och något av mina objektiv från Contax, men jag har också en adapter för Pentax M43-gänga, där jag använder ett förstoringsobjektiv och mellanringar. Jag ska kanske så småningom skaffa en inställningssnäcka så att det blir lättare att justera avbildningsskalan än genom att skifta mellanringar. Jag valde att göra så för att jag hade makroförlängaren och mina gamla objektiv. En av fördelarna med spegellösa kameror är att man kan sätta på nästan vilket objektiv som helst med en adapter.