Blixtläge TTL
Vad är TTL för något?
Om jag fattat det rätt så är det ett automatiskt blixtläge.
När är den att föredra?
Hur fungerar den?
Tack på förhand! =)
Kastanjegårdens Kaniner

TTL är en förkortning, en akronym för Through The Lens, som betyder genom objektivet. När man tar med "TTL-blixt" så mäter kamerans sensor ljuset som kommer tillbaka från blixten medan den exponerar och stänger av blixten när det har kommit in lagom mycket.
Infliker här med en fråga jag har om just TTL-blixt.
Skaffade mig ett nytt objektiv här om dagen. Ett manuellt 50mm f1.8 till nikon.
Varför kan jag inte använda varken den inbygda blixten eller min externa? (SB-400) Det står att det inte går. Minns inte exakt vad de står med något om att jag ska ändra inställningarna, men hur ändrar man så man inte tar med TTL-blixt? Är jag helt koko? :P
// Sofia
#1 Tack för svaret! =)
#2 hur ändrar man så man inte tar med TTL-blixt?
-Jag har en Nikon och då går jag in på "Meny" --> "Anpassningsmeny" --> "Gaffling/blixt""--> "Blixtläge för inbyggd blix/Blixtläge för extern blixt".
Sedan så kan du välja om du vill ställa in blixten manuellt (Går ju ej på Auto-lägena.)
Kastanjegårdens Kaniner

#2 Det måste vara någonting som du har missuppfattat. Självklart kan man använda TTL-blixt med vilket objektiv som helst, eftersom ljuset som kommer in genom objektivet mäts. TTL har ingen annan koppling till objektivet.
Däremot är det så klart möjligt att någon annan blixtfunktion inte fungerar, eftersom kameran inte kan veta vilket avstånd man ställer in på ett 50/1,8 så att den inte kan välja bländare efter avståndet.
När man använder TTL-blixt ställer man själv in bländaren, och blixten stängs av när det har kommit in ljus så det räcker, och det gäller med alla objektiv.
#4 Okej, tack så mycket. Tyckte det var konstigt att det inte fungerade, så jag ska testa lite till, får jag det inte att fungera, så skriver jag igen! 
// Sofia