Nikon EM
Köpte precis ett gammalt Nikon Lens series E 50mm f1.8 och fick med en analog kamera, Nikon EM.
Någon som vet hur den fungerar?
Fick även med ett till objektiv; 80-200mm f4.0 (Macro focusing zoom).
Fick allt detta för ett väldigt lågt pris, och tänkte höra om det är något att ha?
50mm's objektivet var anledningen till att jag köpte det.
// Sofia
Det stora objektivet är ett Vivitar, glömde jag skriva.
// Sofia
Objektiven går i alla fall fortfarande att använda på nya digitala nikon-kameror. Men i sämre grad på de billigaste digitala kamerahusen på grund av ljusmätningen.
Ja objektiven har jag provat och de funkar bra.
Men kameran har jag mindre koll på!
// Sofia
Putt :)
// Sofia

Jag vet inte vad du tänker dig att få veta om kameran. Den är ganska enkel, man bara ser till att batteriet är OK, stoppar i en film och ställer känsligheten och sedan får man ställa bländaren själv, så sköter kameran slutaren och visar i sökaren vilken tid den väljer. Mätningen är centrumvägd.
Om man har för stor bländare för kortaste tiden så piper den. Det finns ingen kompensation mer än knappen för att öka exponeringen ett steg. Knappen som ökar exponeringen för motljus sitter på framsidan framför återspolningsvredet. Man kan också kompensera genom att ställa känsligheten högre eller lägre än filmkänsligheten, och man får så klart komma ihåg att ställa tillbaka för att inte resten av rullen ska bli felexponerad. När man ställer lägre ASA blir bilden ljusare och när man ställer högre blir den mörkare.
Det finns inga manuella tider förutom 1/90 sekund som funkar också om kameran saknar batterier, och B som kan användas för nattfoto. Skärpan måste man ställa in själv, som på de allra flesta kameror från omkring tjugo år tillbaka eller mer, men den har en bra mattskiva med mikroprismaring och split-prisma i mitten.
Som i nästan alla småbildskameror för film kommer filmen i en kassett, och inne i kameran dras den fram tills man kommer till sista bilden. Innan man sedan öppnar för att ta ur rullen måste man veva tillbaka filmen in i kassetten, och det finns en knapp på undersidan för att frigöra tandhjulet så att filmen kan spolas tillbaka. Man öppnar kameran genom att lyfta upp veven på vänster sida som man spolar tillbaka med.
Manual kan du hämta på nätet:
Den är inskannad av Mike Butkus, som gärna vill ha en mindre donation som tack för hjälpen.