Hur fixa röda ögon på GIMP?
Jag hittade ett ställe där jag kan ändra röda ögon men jag själv får inte klicka vart det röda skall ändras utan allt på bilden som är rött blir svart. Så fel.
Hur gör jag på bästa sätt? Jag vill ju inte att hennes röda tröja skall bli svart.

Innan du använder verktyget ska du markera området som det ska verka inom. Annars byts allt rött i hela bilden ut mot svart. Det står faktiskt i verktygets dialogruta.
Alltså, först markerar du området där de röda ögonen finns, sedan väljer du Filter>Förbättra>Ta bort röda ögon. Då kommer filtret bara att tillämpas inom onrådet som du har markerat. Du kan behöva använda det runda markeringsverktyget på varje pupill för att det ska bli rätt, men du kan välja hur mycket det ska verka, vilket är ett framsteg jämfört med mer automatiska verktyg.
En annan metod är att välja ut en pensel av samma storlek som pupillen och helt enkelt måla lagom mycket svart över pupillen. Det är snabbare, men man måste veta hur man hanterar penseln för att få lagom mjuk kant och lagom mycket svärta. Det går också att använda kloningsverktyget om man har en bra färg att hämta någonstans i bilden.
Aha okej. Skall testa genast.
Åh tackar det funkade.