Fotoresa
Brukar ni resa för ha möjlighet att ta fina natur och djurbilder?
Har aldrig gjort det hittills (om man inte räknar kortare dagsturer på en 5-15 mil) men det står på schemat.
Bland annat står späckhuggarsafari i Nordnorge högt upp på önskelistan, liksom safari efter "The Big Five" i Afrika.
Jag har en egen dröm, att fotografera "De5stora" (Människa, varg, björn, lo och järv) i vilt tillstånd i Sverige (men troligen från gömsle).
Sist men inte minst är jag sugen på en fågelresa men där har jag inte riktigt bestämt mig vart jag skall. Kort sagt: Det finns mycket kvar att göra här i livet!
mvh Martin
Jag har en ide om möjligheten att sätta upp gömsle för björn, älg och eventuellt rovfåglar. Tror du det finns intresse för det?
Det finns det alldeles säkert. Det finns redan flera sådana ställen som hyr ut - men jag tror det finns stort intresse om det finns möjligheter i viltrika marker.
mvh Martin
Flera? Jag har bara hört om ett.
Bara i Skåne vet jag två olika gömslen, ett för rovfågel och ett för kungsfiskare. Har läst om minst 2-3 björngömslen/björnsafaris. I Finland finns som jag förstått det ännu större marknad vad gäller björn och varggömslen.
Det finns väl en del örnfotograferingsgömsle också i det här avlånga landet.
Men helt klart tror jag att marknaden tål fler, utan att ha gjort någon undersökning på det.
mvh Martin
I finland är det tillåtet att åtla in björn och varg.
Kanske är därför det finns mer gömsle att hyra där? Lättare att garantera björn och varg om man kan åtla in dem…
mvh Martin
Även i Dalarna finns det gömslen där man kan få vara med, så inte behöver man åka utomlands för sånt.
/Désirée