Foto iFokus

Foto

Etikett: makro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 753 ggr
Faxlin
0

Kan någon förklara för någon som är dum...

Vad är makrofotografering egentligen?
Om ni nu ska förklara så var vänlig och gör det inte med en massa krångliga ord, jag vet att ni kan dom ändå. Fast jag blir tyvärr inte smartare av dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robert
0

Säg att du fotograferar en legobit, så kommer biten att bli lika stor på bild som i verkligheten eller större. Vissa objektiv gör också att du kan stå längre ifrån legobiten än andra. En del objektiv gör att du kan vara riktigt nära ett föremål.

Fråga på om det inte är tillräckligt tydligt!

Robert

Tallkott
0

Man är inte dum för att man ställer en fråga,tvärt om! Fråga på! Kanske en enkel fotoordlista vore enbra grej till sidan? Bara en ide jag fick. Makro=i stor skala.

Fotord
0

#2: Jag fick lite konstiga träffar på min hemsida www.fotord.se för ett tag sedan. Det var ett litet stavfel från en sida som heter www.fotoOrd.se

En ordlista som tyvärr inte hade någon förklaring för ordet makro… men det finns kanske lite andra saker.

Tallkott
0

#3, Tack för tipset! Massor med ord som inte jag heller kan. Den länken spar jag.Glad

Robert
0

#3, en sajt som ligger bland rekommenderade länkar, tack!

Hälsningar

Robert

johan
0

Jag skulle säga att makro är att fotografera riktigt små saker eller att komma riktigt nära och fånga detaljer.

Mvh // Johan

Faxlin
0

Tusen tack för förklaringarna jag fick. Nu fattar jag också. Skrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fotord
0

Frågan är varför det inte heter micro då, det är ju den verkliga frågan… :-)

Tallkott
0

Sitter med wordfinder och där står det så här. Mikrofoto/mikrofilma= 1: film för fotografisk avbildningar med kraftig förminskning. Men sen står det också. 2: film för avbildning av mycket små föremål? Lite förvirrande,GoNattFörvånad

AktieTrader
0

Den strikta tolkningen av macro är att objektet blir minst lika stort på filmen som i verkligheten. Men för de flesta betyder det närbildsfotografering, och att den framkallade bilden är minst lika stor som objektet.

Wikipedia

Fotord
0

Förstorande objektiv ergo macro(?)