Nikon Nikkor AF 50/f1.8D
Alltså förlåt, ni måste tycka jag är jääättejobbig när jag håller på och frågar saker hela tiden, men jag behöver verkligen hjälp!
Fungerar det objektivet till Nikon d3100? Jag har för mig att den behövde autofokus i objektivet…har den det? Läste att bara för att det står AF så betyder det inte att det är autofokus! Vad har ni för erfarenheter av detta? Det skall tydligen göra fin bokeh…
Verkligen, förlåt. Men jag kan ingenting. Jag försöker googla men jag får inte upp något som riktigt hjälper mig.
Nej bara af-s objektiv har autofokus tillsammans med din kamera.
/Mattias

Här är en lista på de ljusstarka objektiven i brännvidd 30, 35 och 50 mm som har AF med din kamera: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php?ArticleIDGroup=&MF=7&objtype=50&motor=yes&subMF=999&sortera=tillverkare&prislistan=0&showmoms=0
Objektivet fungerar såklart, men du kommer att få vara utan AF. Vill du ha ett liknande objektiv i samma prisklass som har AF tillsammans med din kamera finns Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G.
Vad du ska söka efter om du vill ha autofokus är beteckningen "AF-S".
Och Autofokus är ganska viktigt va? :(

Nikon beskriver skivan som sitter i med det här långa namnet: "Type B BriteView Clear Matte Mark VII screen"
Det är så klart för att dölja att den så kallade "fokuseringsskivan" är i stort sett värdelös just för att fokusera. "Clear" betyder just att den är klar och inte "Matte" som står precis efter. Bilden ser skarp ut även om man inte har ställt in skärpan rätt, eftersom man kan se bilden i luften såväl framför som bakom sökarskivan och har svårt att upptäcka när skärpan ligger precis rätt.
Och jo, du gissar rätt. Eftersom man varken får fokusbekräftelse eller kan ställa in skärpan säkert manuellt, så är man ganska beroende av autofokus. Det går att lära sig, men det är inte lätt.
Ingen kamera jag har men jag kollade i bruksanvisningen till Nikon d3100 nu. Det går att slå på ett menyalternativ "Rangefinder" i setup-menyn som ger fokuseringshjälp då objektivet är i manuellt läge.
hmm…synd. Ja jag får leta upp ett annat objektiv då. Tack för era svar!
Objektivet Nikon 50mm f1,4 är ett dyrare alternativ. Den finns i två varianter D eller G. G fungerar på din kamera. Kamerahusen från D90 och dyrare klarar de äldre objektiven.
Så kan jag ha det här: Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Som du ser är det med på listan jag länkade till, och det heter "AF-S", vilket var kriteriet för att AF ska funka med din kamera.
#10 Ja just det.
Jag hatar bara att objektiv med autofokusmotor är så jäkla dyra ;)
#11 En del är, andra kostar lika mkt med motor som utan/eller till andra märken.
Paulina
Nu börjar jag igen. Gud vad jobbig jag är.
Men jag tror jag köper det, och testar, hehe. Jag hittade en annons om det för 900:- , så jag kan ju testa. Någon gång lär jag mig väl. Eller är det absolut helt inte bra. HJÄÄLP!!! :C
Nu börjar jag igen. Gud vad jobbig jag är.
Men jag tror jag köper det, och testar, hehe. Jag hittade en annons om det för 900:- , så jag kan ju testa. Någon gång lär jag mig väl. Eller är det absolut helt inte bra. HJÄÄLP!!! :C
Du får vrida fokusringen manuellt på samma sätt som man gör med kikare och mikroskop. Annars ska det fungera. Det finns en markering i nederkanten av sökaren som hjälper till också.
#15 Det klarar jag nog. Jag ska höra om det finns kvar.