Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 5514 ggr
Ketang
0

Kostnad för fotograf?

Finns det några fotografer som har studio här inne?

Jag funderar lite på hur ni lägger upp era priser?

Pris/beställd bild, pris/timme osv?

Vad tar ni?

[Moollan]
0

Om de kommer hem till mig, där studion finns uppbyggd hela tiden så tar jag endast pris/beställd bild utan några krav på att dom måste köpa något alls. Men vill de ha studion på annan plats än hos mig så tar jag milersättning och en "grundpeng". Alltså inte någon timpeng för mig. Håller hellre på till vi bli nöjda än att fokusera på hur lång tid det tar.

Ketang
0

Vad tar du /bild?

Någon som ger kunden alla bilder som blir bra? Pris för det i så fall?

[Moollan]
0

Det beror helt på vad kunden vill ha bilderna som, digitalt, papper, canvas, osv

För en liten webbbild som passar facebook, hemsidor, bloggar - 70kr.
En stor canvastavla 1000kr.

Det folk dock brukar köpa är en digitala bilder i stor storlek, 200kr/st

Gips
0

Det beror på…kompisar får gratis. Böcker och Hundens värld - en webtidning får gratis eftersom de samarbetar så bra och gör så bra reklam för mina bilder…-ja, jag dumpar priserna. Men man måste leva i verkligheten. Bilder blir man sällan rik på i dagsläget. Ett universitet ville köpa 2 bilder. Jag tog 1000:- styck. Det blev ingen affär. Nästa gång om det blir ett sådant läge kommer jag ta 500:-/bild

Ketang
0

Jag har tänkt fota barn i studio och ta 380:- för allt. Då får dom alla bra bilder (kan ju bli många) och då är dom beskurna osv. Vad tycker ni om det? Är det för billigt?

Martin
0

#5 Om du skall livnära dig på det är det nog för billigt. Hur skall de få fotona? Utskrivna? Då är det nog också för billigt, beroende på utskriftssätt, kvalitet och storlek.

Hur lång tid kommer du lägga ner på varje plåtning? Hur många bilder (du skriver "alla bra") tänker du? De skall bildbehandlas, beskäras osv… det låter som rätt många timmar per uppdrag. Därav jag menar att skall du livnära dig på det så blir det nog för dålig timpeng. Men skall du göra en eller två sådana i veckan för att du tycker det är kul och vill ha lite extrapengar kanske det kan vara ok.

Men jag tycker det låter billigt.

mvh Martin

Ketang
0

Detta är bara för att jag tycker det är roligt och har fått för frågningar på det.

Hittills har jag gjort två olika uppdrag och då la jag kanske en timme i studion och någon timme för bildbehandlingen efter åt. Men jag skriver inte ut några bilder alls. Det jag gör är att lägga över dom bilderna jag tycker blir bra på deras egna USB eller bränner på skiva.

Det har blivit mellan 45 och 65 bilder/ uppdrag.

Är det fortfarande för billigt med 380:-? Jag funderar lite på om jag kanske skulle ta det priset ni i vår och höja det till 480:-/500:- till sommaren?

Martin
0

#7 Huruvida det är för billigt eller för dyrt är ju lite upp till var och en. 380 kr och 45-65 bilder tycker jag låter billigt, du säger själv att det rör sig om några timmars jobb så kanske 100 kr timmen? Eller kanske mindre än det också till och med. Samtidigt inte mer än 5-10 kronor / bild. Låter som sagt billigt. Du får också börja fundera på hur många uppdrag du har och att du kanske kommer skatta lite på inkomsten och då blir den ju ännu mindre? Bränner du på skiva får du räkna bort avgiften för dem och det är förvisso inte speciellt dyrt med skivor - men ändå. För varje kostnad som tillkommer så sjunker ju förtjänsten och någonstans gör du väl det hela för att tjäna pengar så du får fundera på var brytpunkten går för din del.

mvh Martin

Ketang
0

Tanken på att det skulle vara så här svårt slog mig aldrig när jag började tacka ja till uppdrag ;-)

En annan fråga. På min praktikplats vill dom att jag ska ta bilder på jobbet till deras hemsida. Kan jag med att ta betalt och hur lägger jag i så fall upp priset?

Martin
0

#9 Det där beror helt på också. Innan du tar bilderna bör du nog ta en diskussion med dem - för är du anställd (praktikplats av dem) och de ger dig en arbetsuppgift som du accepterar kan du nog inte räkna med att ta betalt av dem - du har ju din lön så att säga. Å andra sidan behöver du inte acceptera uppdraget om det inte ingår i ditt arbete att fotografera personalen.

mvh Martin

Ketang
0

Jag har praktik och är där för att rekonda och lacka bilar. Inte för att ta bilder. Jag är dessutom helt gratis för dom då jag får min ersättning från försäkringskassan.

Men vi löste det så att jag tar alla bilder under några arbetsveckor och bara flyttar över till deras dator. Då får dom redigera bilderna själva vilket jag vägrar göra på min lediga tid gratis. Det är MÅNGA bilder…

Ska dom ha dom på hemsidan kräver jag att jag finns med som länk till min sida och ska dom använda bilderna i reklamutskick eller annan massproducering får dom köpa bildrättigheterna av mig.

Martin
0

#11 Låter väl som en bra deal!

mvh Martin

Ketang
0

Ja jag är nöjd! Kul att dom vill använda mina bilder!

uffelarsen
0

Bra lösning Ketang! att vara lite smidig kommer man långt med, vem vet om dom blir nöjda så kanske ditt namn dyker upp i ett senare sammanhang.

/Uffe

www.ulfendorfen.com

Ketang
0

#14 Ja det vet man ju aldrig ;-)