Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3715 ggr
[pienkvlieendekoei]
0

fjärrutlösare?

Hade tänkt att skaffa en fjärr till min Canon EOS 500D, speciellt för att inte behöva röra kameran när man har lång slutartid. Men jag skulle gärna villja ha lite mer funktioner på den, den ska gå att låsa (för riktigt långa exponeringar!) och gärna någon funktion så den tar 1 bild typ var 30 sekund i några timmar så att man kan göra en såndär film (kommer inte på namnet just nu…) på tillexempel en blomma som slår ut.

Finns dessa funktioner på en "vanlig" fjärr eller måste man lägga lite extra pengar på en mer avancerad?

Martin
0

Jag tror inte att de funktionerna finns på själva fjärren. Finns nog i kameran om de finns (vet inte om de finns på 500D).

På sidan 81 i din användarbok (om du har den svenska) står det om bulb - dvs långa slutartider. Slutaren är öppen sålänge du håller in avtryckaren. Jag har för mig att det med fjärrlösare innebär att den börjar ta när man trycker och slutar ta när man trycker igen. Använde det lite för några år sedan på en Nikon med nikons fjärris.

mvh Martin

HellviHumle
0

Det går att programmera en vanlig TI-86 (kalkylator) och koppla ihop med kameran. Det ska åtminstone fungera med 450D.

HH

Lakrits
0

E-bay har lite olika sådana, tex. denna. Finns lite olika varianter on du söker. Kanske finns lokalt i Sverige också ingen aning.

http://cgi.ebay.co.uk/150543351631?

/Mattias

Jesper
0

Jag har en "Canon TC-80N3" som jag är super nöjd med. Gjorde en stopmotion film över 24h när jag var i SF förra året. Du hittar den längst ner på sidan som jag länkat här. Den har alla finesser du önskade.

Stopmotion exempel

[pienkvlieendekoei]
0

Tack allihopa! Verkar som att det är en TC-80N3 jag är ute efter, ska bara skrapa ihop lite pengar först ;)