Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 4213 ggr
MajaL
0

Frilansar du?

Frilansar du? Hur började du? Hur funkar det?

En intresserad som undrar. Oskyldig

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[PeterWem]
0

Säljer bilder till tidningar på diverse olyckor/händelser. Hur jag började? Polisradio och cykel. Det nya radiosystemet Rakel hindrar dock avlyssning nuförtiden, men det finns andra sätta att få reda på händelser, t.ex. att prenumerera på polisens händelser i ens län.

MajaL
0

#1 Oj, vad häftigt det låter. Tar du betalt? Hur mycket? Skattas det?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[PeterWem]
0

Blir inte så mycket pengar in. Konkurrensen är hård i mitt område. Mobilbilder/läsarbilder är dessutom ett otyg som gång på gång ställer till det för en. 750 per publicering är standard. Ex moms. Hoppas på en anställning till en bildbyrå om några månader för att underlätta försäljningen, men man ska nog inte ha allt för stor optimism på det.

Har man inget eget företag kan man gå via Frilansfinans.

Martin
0

#3 Gissar att det är rätt mycket "först till kvarn" - att tidningarna hellre tar en halvkass mobilbild (eller bra - dagens mobiler blir ju bättre och bättre även på fotobiten) än en bra bild med en "riktig" kamera förutsatt att mobilbilden kan gå i tryck snabbt?

Faktum är att dagens media borde tänka oftare och mer på vad en snabb publicering kan leda till. Det är inte alltid bra med snabba nyheter om det dessutom är bilder till dem. Det kan ställa till rätt mycket elände för folk också.

mvh Martin

[PeterWem]
0

Svaret är nja på din fråga Martin. Billig bild går före snabb bild. När det står Foto:Privat brukar det dessutom röra sig om rena bildstölder via facebook. Speciellt när det rör sig om mord.

Martin
0

#5 Är det verkligen bildstölder - tar de den chansen? Jag trodde faktiskt det brukade vara bekanta som skickat bilderna för att tjäna en hacka…

Ok ang priset. Trodde de premierade framförallt snabb bild, men det är klart att priset blir en faktor också.

Nåja- bara hoppas du är på plats en dag och tar "den" bilden så att du kan börja förhandla med priset också. För vissa bilder måste de rimligen betala mer för?

mvh Martin

Mari
0

#5 Det brukar ofta vara stöld, jag har fått en bild stulen på det viset. Dock inte från facebook men ifrån ett lokalbands hemsida där jag hade bidragit med bilder. De skrev "foto: privat" dock var det flera år sedan och jag vågade inte säga till om det

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MajaL
0

#7 Jag hade blivit tokig. Skulle ringt tidningen direkt. Skrikandes

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Mari
0

#8 Ja jag var tokig också men hade inte modet att våga säga till.

Över till din fråga så frilansar jag inte men är väldigt nyfiken på hur det fungerar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MajaL
0

#9 Ja jag är med nyfiken. Sitter med ett stort intresse och en vilja att göra något av det.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[PeterWem]
0

#10, Du har nog inga konkurrenter i Göingetrakten, så att nyhetsfotografera fungerar nog bra om du bara har bil.

#6 Aftonbladets berömda bildstöld som de vägrar att erkänna.

Martin
0

#11 Sjukt. Har faktiskt inte tänkt på den biten alls.

mvh Martin

MajaL
0

#11 Tackar för tipset! Hur håller du koll på händelser då?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[PeterWem]
0

Allt är inte krypterat i radiotrafiken. Hur som helst kan du börja med att prenumerera på polisens RSS.