Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2543 ggr
kawaiichou
0

EXIF-datan kommer inte med!

Hej!
Fixade ett tillägg till Google Chrome (EXIF viewer), tänkte det kunde vara kul att kunna se EXIF-datan.

Men när jag tittar på mina bilder så kommer inte EXIF-datan med.. Allt jag gör är att föra över bilderna ifrån systemkameran in till iPhoto, därifrån redigerar jag eventuellt lite och sedan drar jag ut bilden till skrivbordet och laddar upp.
Någon som vet vad jag gör för fel? Eller vad jag ska göra för att det ska synas?

Tack på förhand!
/Jennifer

Inkanyezi
0

Jag misstänker att det är i momentet när du drar ut bilden som Exif inte hänger med. Om du i stället ger bilden ett lämpligt format och väljar "Spara som", kanske du får med din Exif.

kawaiichou
0

Hm.. Ska se om det går att "spara som". Har inte hittat det ännu (Är inte riktigt bekant med min mac om jag säger så)

kawaiichou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger upp bilden här och prövar om det syns!

kawaiichou
0

Okej, jag kan iallafall inte se något :(

Och sättet jag sparade på (tog exportera och sedan sparade det på skrivbordet) är det ända jag kan hitta förutom att dra direkt ut till skrivbordet.

Inkanyezi
0

Problemet hänger ihop med att du postar bilden i på tok för stort format för att iFokus ska ta emot det. Servern på iFokus krymper bilden och kastar bort Exif.

Rätt arbetsgång är att när du har bilden i iPhoto, så ska du minska ner den så att kortaste sidan inte är större än 900 pixlar. Du ska absolut inte spara filen med samma namn då, utan du väljer att "Spara som" och ger filen ett annat namn, så att du inte skriver över din originalbild med den minskade bilden.

När man minskar ner bilden behöver man i stort sett alltid skärpa upp den lite i förhållande till formatet man ger den. Om det finns "Oskarp mask" i iPhoto, bör radien troligen ligga någonstans mellan 2 och 3 pixlar om du gör bilden med kortsida 900. Kvantiteten när man använder Gimp brukar vara omkring 0.3, men jag vet inte vad iPhoto klarar att göra eller hur skalan är där, eller om den ens har oskarp mask.

Men problemet hänger ihop med att iFokus server inte tar emot bilder i full Upplösning. Man måste minska storleken på den för att Exif ska följa med.

kawaiichou
0

Okej! Ska se om det går att förminska i iPhoto.

Tack så mycket för hjälpen :)