Foto iFokus

Foto

Etikett: fordon-och-sport-ej-kritik
Läst 5089 ggr
Ketang
0

Vad ska jag tänka på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska fotografera lite före och efter bilder på jobbet. Vi lackar bilar, rekondar, underredsbehandlar (Tectyl) mm. Och bilderna ska ut på nya hemsidan sen.

Är det något speciellt jag ska tänka på när det är företagsbilder till hemsida?

Bilderna tas i vår verkstad och i lackboxen. Jag funderar på hur jag får bäst bilder i en lackbox med en jäkla massa lysrör? I min kamera (Nikon d7000) kan jag välja mellan massa olika lysrör. Hur vet jag vilket som är rätt?

Bilden är tagen med en annan kamera (D40) ock jag vet inte riktigt varför färgen blev som den blev.

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du ska inte välja mellan en himla massa olika lysrör, utan du ska mäta ljusets färg med kameran och ställa egen Vitbalans. Sedan bör du dessutom när du tar bilderna spara RAW, dvs spara NEF RAW+jpeg fine. Då har du alla möjligheter att göra korrektion efteråt om det behövs.

Sedan är det lite knepigt när det gäller ljuset. Bilden du visar kunde ha exponerats mer, så hade resultatet blivit bättre. När ett motiv är genomgående ljust kan man behöva kompensera, i regel ett steg plus. Ljuskällan som finns med i bild förrycker det hela lite grann också, så den här bilden är ungefär två steg för lite exponerad. Det kan vara idé att provexponera för att se vilken exponering som är rätt, och sedan ta med manuell inställning. Ljuset i sprutboxen är förmodligen så jämnt att alla bilder kan tas med samma inställning.

Du behöver en bra vitreferens, som gråkort eller dylikt, och när du ska ta bilderna bör du inkludera vitreferensen i minst en bild, så att du kan använda den när du ställer Vitbalans i råkonverteraren.

Jag provade att ta upp din bild i RAW Therapee och ställa Vitbalans efter den hängande smala saken, och sedan öppnade jag den i Gimp och justerade exponeringen. Där syns ganska tydligt att det är hela två steg, eftersom de vertikala linjerna i kurvverktyget ligger med två stegs mellanrum. Jag tror att du kan få mycket bra färger om du exponerar rätt och ställer rätt balans. Det är antagligen bra färgkvalité på lysrören.

På D7000 kan du ställa upp ISO rätt mycket, så att det går att blända ner för större skärpedjup och ändå ha hygglig slutartid. Inne i sprutboxen är kontrasten ganska låg, så du kan utan vidare ta med ISO 1600 eller gå upp till 3200 om du törs.

Ketang
0

oj vad mycket att tänka på. Jag sparar alltid i NEF RAW+JPEG fine.

Men jag har aldrig jobbat med RAW filerna i dator. Nu är det inte bestämt om det är jag ska ska göra det eller inte då jag troligtvis inte kommer få betalt för det. Så det kan hända att dom får fixa det själva ;-)

Men jag ska skriva ner lite stöd från din kommentar tills i morgon så får jag se hur bra jag lyckas.

Tack! Det kommer alltid så himla bra och utförliga svar från dig ;-)