Objektivtips!
Jag har fotat ett tag och nu känner jag att det är dags att "byta upp sig" eller vad man ska säga när det gäller objektiv. Jag har funderat att köpa Objektiv Canon EF 24-105/4,0L IS USM, mer info om det hittar ni här. Men jag är inte helt säker, det är ett ganska dyrt objektiv men det verkar vara ett väldigt bra allround-objektiv (om man får kalla det så) och har fått bra kritik.
Min fråga är alltså, är det någon som har erfarenhet av detta objektiv? Och jag fotar med Canon EOS 450D, "passar" detta objektiv med kameran? För när jag läste recensioner (om objektivet) verkade det som att alla som hade objektivet hade det med 40D, 5D och sådana "proffskameror".
Jag har själv inte använt objektivet men L-serien (som det objektivet ingår i) är Canons "proffsserie", dvs ett objektiv ur deras vassaste objektivserie. Ofta rekommenderas ju att man lägger pengar på objektiv istället för kamerahus om man måste välja så jag tror nog det kan bli bra med det objektivet till din kamera.
Har dock inte testat objektivet så jag talar rent generellt och inte av egen erfarenhet.
På Cyberphoto tycker de att objektivet passar bättre till APS-sensorkameror än till fullformat (5D osv) då det blir mindre vinjettering än på fullformatarna i vidvinkelläget.
mvh Martin
Jag har inget erfarenhet av just det objektivet, men jag säger som dig ovanför att självaste kameran inte spelar så jättestor roll i jämförelse med objektivet. Jag fick låna ett Sigma 180mm macro som är ett supervasst (=dyrt…) objektiv till min 500D och det fungerade finemang!
Jag har ett sådant som jag använder ibland till min 7d (och tidigare till just även en 450D). Jag har inte märkt av vinjetering (men jag RAW omvandlar i Canon DPP och det korrigerar sån automatiskt för dom flesta Canon objektiv så det är möjligt att det är det som döljer det) är ett problem men det jag möjligen "ogillar" är att det bara går ner till bländare 4 och att 24 mm egentligen precis aningen för mycket för en crop sensor och det känns som att man alltid är precis aningen liiiite för nära :-). Men det är ju saker som man vet redan när man köper objektivet. Autofokusen är kanon, den låser i blixtsnabbt och som alla andra L objektiv så är det vädertätat, man kan när som helst grabba tag i fokus ringen och stämma den manuellt oberoende av om kameran står i autofokus läge. Byggkvaliteten är mil ifrån dom plast objektiv som man ofast ser men crop kameror, det känns faktiskt som att det håller för att användas. En sak som jag irriterar mig lite på är att mitt har börjat "zoom-krypa" när man lutar det neråt :-(
I övrigt så är det som Martin säger, det är byggt för att användas av folk som lever på sina bilder och andrahandsvärdet är väldigt bra på i princip alla objektiv i L serien eftersom dom förväntas hålla i princip hur länge som helst…
MEN jag måste nog ändå säga att det objektiv jag personligen är mest nöjd med är ett Canon EF17-55/f2.8. Det är inte alls i samma byggkvalite som 24-105'an och är inte vädertätt men fokus/bildkvalité är kanon och det känns som det är det som hela tiden hamnar på kameran (utom nu när det är blött och äckligt ute :-)
Har dock fota't med det på koncerter där det stänkts diverse drycker (vilket nästan gjorde det omöjligt att få av motljusskyddet på morgonen :-) så jag tror att det tål mer än vad det ser ut att göra…
För att försöka runda av allt mitt svammel, det är ett jättebra objektiv men jag personligen kommer nog aldrig mer att köpa ett så "ljussvagt" objektiv igen för det är faktiskt det som oftast stör mig och det ÄR skillnad på 4.0 och 2.8 men det där är ju helt personligt.
Oh, en grej till, du kan inte använda den inbygda blixten på kamernan med 24-105'an på (eller med 17-55'an för den delen) utan att objektivet ger skuggor på bilderna när du närmar dig "vidvinkel" läget.