Hjälp!
Hej alla!
Jag och en kompis till mig håller på med att fota lite produkter som jag säljer, bilderna blir bra men vi vill ta bilder som är ännu mer ''close-up'' än vad min polares kamera klarar.
Han har en Nikon D5000
Med ett AFS NIKKOR 18-105mm 1:3.5-5,6G ED
Har kollat på lite billiga ''close-up lenses'' på nätet från england och kostar runt 200kr, problemet är att vi båda är ganska okunniga, vilken storlek skall vi ha på linsen? är sådana ''close-up'' linsar bra?
Tacksam för svar:)

Storleken på linsen gäller objektivets filtergänga på 67 mm, och dioptritalet bör väljas efter objektivets normala närgräns som är 45 cm från sensorplanet.
Det betyder att en lins på +3 dioptrier kan ge ungefär dubbelt så stor skala som utan lins, med ett arbetsavstånd på mellan 33 cm från linsen och ner till knappt 20 cm från linsen. Hoya 67 mm +3 kostar 285 kronor på Cyberphoto.
Starkare linser bör man inte använda. Om man behöver större skala är det bäst att skaffa ett riktigt makroobjektiv, helst med brännvidd omkring 100 mm för att få ett vettigt arbetsavstånd.
Resultatet med närbildslins blir bra med de längre brännvidderna om man bländar ner. Den stora utmaningen för kvalitén är att arrangera bilden bra och sätta ljus, inte skärpan och den tekniska kvalitén på kamera och objektiv, för den räcker till.

Tack så mycket! Så du rekommenderar att jag ska använda en 67mm?
Tack!