Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 4310 ggr
malin--a
2011-02-12 16:45
0

Varför?

När jag har fotat i RAW kan jag inte kolla på bilderna i datan sen… Någon som vet varför?

kawaiichou
2011-02-12 16:47
0

På min dator så måste jag öppna alla RAW-bilder i photoshop, så antar att man behöver någon fomr av bildbehandlingsprogram för att öppna RAW..

MonisN
2011-02-12 16:53
0

Du måste ha ett program som kan läsa RAW format. Det brukar följa med kameran när man köper den.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

malin--a
2011-02-12 17:05
0

Åh… :( Jag har försökt öppna bilderna i gimp men det funkar inte heller :( Är ganska säker på att inget sånt följt med i kamren…
Finns det inget annat sätt att få upp dom?

MonisN
2011-02-12 17:09
0

Vad har du för kamera? Vad jag vet så ska det gå att öppna i Gimp.

malin--a
2011-02-12 17:09
0

Nikon D3000, när jag letar efter filnamnet där hittar jag det inte ens..

MonisN
2011-02-12 17:13
0

Jag är ganska säker på att det följde med ett program till den kameran som du kan öppna med. Om du använder Gimp får man ladda ner ett insticksprogram. Läs DesK's artikel om Gimp.

Gimpartikel

Inkanyezi
2011-02-12 17:16
0

Nej, Gimp öppnar inte RAW utan att man först passerar det genom ett annat program, som UFRaw eller RawTherapee, som båda kan skicka bilden till Gimp.

Det finns några bildvisare som kan visa den inbäddade bildfilen (jpeg) som är samma som kameran använder när man tittar på den på skärmen. Men den bilden har lägre kvalité, så när man öppnar den för redigering bör man använda ett program som klarar råfilen.

MonisN
2011-02-12 17:16
0

Nikons programvara kan du ladda ner här!

malin--a
2011-02-12 17:36
0

Nu har jag laddat ner programmet :) Går det på något sätt att byta filformat på själva bilden?

MonisN
2011-02-12 18:03
0

När du har öppnat bilden i RAW konverteraren kan du spara om den till jpeg om det är det du vill ha.

Inkanyezi
2011-02-12 18:05
0

Du bör försöka läsa på lite om RAW. Filen är inte en bild. Inte förrän man har omvandlat den i ett konverteringsprogram blir det en bild. RAW innehåller bara råa data från alla de små "ljusbrunnarna" på sensorn. Ingen färg, bara råa data. Det måste bearbetas av ett program som sätter rätt färg på varje liten pixel med hjälp av färginformationen som bestäms av pixlarnas läge. Det där blandas i ett dataprogram som gör om det från en mosaik av olika data till pixlar med bestämd färginformation. Bilden sparas sedan i något bildformat, som DNG eller TIFF, eller jpeg.

När man omvandlar filen ger man den Vitbalans, tonkurvor, kontrast och skärpa. Flera av omvandlarna kan leverera den omvandlade bilden direkt till Gimp eller Photoshop, och om man har en plugin till Photoshop så kan man till synes öppna bilden i Photoshop, men i själva verket är det i så fall ACR som först tar hand om den. Den blir inte en bild förrän man har konverterat den.

malin--a
2011-02-12 18:06
0

Tack! Skrattande