Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3249 ggr
kawaiichou
0

3 frågor om filter!

Hej!
Har lite funderingar kring filter som jag skulle behöva ha svar på..

1. Är det Polarisationsfilter (om jag skrivit rätt) filtret som minskar reflektioner när man fotar igenom glas?

2. Kan man ha uv-filter & et polarisationsfilter tillsammans?

3. Har två objektiv. Ett 18-55mm & ett 70-300mm. Till de första har jag inte "storlek" 55mm utan MINDRE om jag minns rätt. (Antingen var det mindre/större) och nu undrar jag vilken storlek man ska ha till 70-300mm.

Tack på förhand! /Jennifer

Jojaton
0

Själva brännvidden (i ditt fall 18-55 och 70-300) har ingenting med själva filterdiametern att göra. Vilken filterdiameter objektivet har brukar stå på det, eller så letar man upp objektivet på exempelvis Cyberphoto eller Scandinavian Photo. Där står det.

Johanna - Instagram

Lakrits
0

Japp det är polfilter som hjälper ang. fråga 1, helt klart värt en invetsering om man fotar i skärgården så man kan bestämma lite mer själv hur man vill visa vattnet. Finns Hoya filter ganska billigt på e-bay, har köpt några där själv och det har alltid gått bra.

På fråga två så går det väl beroende på om filtret också är gängat men jag ser inte rikyigt poängen?

Det brukar vara en symbol som ser it som ett danskt ö följt av två siffror tex 55 el. 58, 72 etc som berättar diametern på filtret för objektivet.

/M

Inkanyezi
0

Och om man har objektiv med två olika gängdiametrar kan man köpa ett filter som passar i den större och en z-ring, som anpassar mellan de olika gängdiametrarna, så att man kan använda samma filter på båda.

Det är inte särskilt lämpligt att sätta på mer än ett filter, eftersom det blir fler glasytor som kan reflektera ljus och skapa spökbilder. Dessutom blir traven tjockare, vilket ökar risken för vinjettering när man zoomar ut till kort brännvidd.

kawaiichou
0

#1. På cyberphoto, om man letar upp objektivet (70-300) och väljer "tillbehör" så står det med 62mm filter - så antar att det är den storleken jag ska använda? Hittar inte något "nummer" på 70-300mm om jag tittar på objektivet.

#2. På fråga två; tänkte mest för att jag alltid har på mitt uv-filter på 18-55mm så undrade om jag skulle ta bort det innan.

#3. Okej!

Martin
0

#4 Det är rätt ang #1.

mvh Martin

kawaiichou
0

#5. Vad bra, då har jag iallafall lite koll :D