Fotograf?
Jag håller på och skaffa en hemsida nu för mina bilder och mitt fotograferande.
Jag funderar lite över rubriken till hemsidan. Jag fotar just nu som hobby. Jag är även fotograf (gratis) åt Kattkommando syd. Vill i framtiden jobba med foto. Eller skrivande.
Har en Nikon D3000 med diverse tillbehör och blandade objektiv, linser och stativ och lod mm.
Fotar som konst, alltså ut konstperspektiv just nu. Tar mest bilder som jag vill ska uppröra eller påverka åskådaren på ett eller annat sätt.
Ska jag skriva hobbyfotograf som rubrik?
Skriver en del också, har skrivit en bok om kaninskötsel, sedan skriver jag just nu en del annat.
Så skribent och hobbyfotograf eller skribent och fotograf?
Min fråga är alltså, när titulerar man sig som "fotograf".
Fotograf är man såfort man tagit ett foto. Man behöver inte vara speciellt bra eller så, det räcker faktiskt att man har en kamera och knäpper av en bild, då är man per definition fotograf.
Vad du skall ha för rubrik på din hemsida tror jag bara du själv kan avgöra. Du skriver att sidan du gör skall vara för dina foto och för fotograferandet, då tycker jag du skall ha det som huvudrubrik och inte skribent.
Sen om du kallar dig fotograf, hobbyfotograf, konstnär, inovatist eller något annat - det är nog bara du själv som kan avgöra det.
Kanske "Maja - mångsysslare" om du vill ha med mer än foto på sidan? Då kan du täcka in både ditt skrivande och ditt fotograferande.
Om man däremot använder sig av "Fotograf" som yrkestitel, då skall man väl tjäna sitt levebröd på det och det är väldigt få av världens alla fotografer som gör det.
mvh Martin
#1 Sidan ska vara 50%/50% så att säga. Både skrivandet (som jag delvis kommer tjäna pengar på så småningom, förhoppningsvis. Gör det redan men går ännu inte med vinst) samt fotograferandet (som jag hoppas kunna tjäna lite på så småningom).
Det blir liksom en marknadsförande sida. Portfolio för foto och skrivande.
Frågade mest med tanke på att det är väldigt känsligt att kalla sig för författare. Det är jag ju till den bok jag skrivit samt de texter jag jobbar med just nu. Men sedan är det våran världs storingar, författarna som slukats av förlag, de har sina principer om när man verkligen får kalla sig författare. De har tom. ett förbund.
Men det känns skönt att veta att inget sådant finns för fotografer.
Då blir det fotograf och skribent. 
Med författare avses i första hand skribenter som skriver skönlitteratur (SAOB); skribenter av annan litteratur är till exempel skriftställare, journalister, informatörer.
Så skriver Wikipedia bland annat om Författare. Om jag skulle skriva en bok så skulle jag mycket väl kunna kalla mig författare (i min värld) så får väl folk klaga om de anser att jag inte är det då. De skriver också att det allmänt (men av vem?) anses som att man inte är författare förrän man blivit publicerad av ett förlag eller en tidning, eller satt upp en teater eller spelat in en film.
Jag tycker inte att man skull bry sig så mycket om vad andra säger och tycker - det viktiga är att man själv kan förklara varför man säger eller kallar sig för en viss sak. Givetvis kan man inte utge sig för att vara vad som helst om det är något som generellt sett klassas som en viss sak av någon. Jag kan köpa resonemanget med att om jag skriver 100 böcker och har dem i Word på min dator för att jag aldrig har fått dem tryckta i en bok eller gett ut dem så att andra kan läsa dem - ja - då är jag kanske mer skribent (eller något annat) än författare. Men som sagt - vad man kallar sig på sin egen sida är väl lite upp till en själv - det viktiga är som sagt att man kan stå för det och inte tar sig själv vatten över huvudet.
mvh Martin

Jag håller med Martin i stort men jag tycker att när man kallar sig fotograf då är det som en yrkestitel Då kan man som eventuell kund ställa en hel del krav som "fotografen" då kanske inte kan leva upp till. Exempel är jag en snickare för att jag slog in en spik igår, kan jag kalla mig målare för jag målade tutan på min cykel eller för bilmekaniker då jag bytte en säkring i bilen. Jag har lagt upp en sida lite på skoj för att visa mina bilder, där kallar jag mig för "ögonblickskonservator" det var det enda jag kom på just då och efterhand så tycker jag att det passar in på mig
Jag tycker att man skall vara lite försiktig med att använda sig utav något som kan förväxlas med yrkestitlar. Det gick ett program på tv som jag tror kallades för "fuskbyggarna" och jag tror att det är en hel del utav dom som aldrig har gått någon byggteknisk utbildning men jobbar med bygge ändå. Nu blir det säkert en stor diskussion här om detta men det är bara min åsikt och jag menar på inget sätt något illa. Jag tänker lite på fotografen som har lagt många år på sin utbildning och jobbat hårt för sin yrkestitel och nu kan jämföras på pappret med "Jens" 6 år som har tagit sin första bild.
/uffe
#4 Det du säger är inte vad Martin säger. ;)
#4 Då tycker du hobbyfotograf passar bättre om jag tolkar dig rätt?
Fotograferandet är en stor hobby och som en konstart för mig.
Ska man då "få" kalla sig fotograf om det är en konst man håller på med eller är det bara som en yrkestitel? Många konstnärer livnär sig ju inte på sin konst, men kan ju ändå vara fotografer exempelvis (?)

Nej nej man kallar sig givetvis fotograf om man nu tycker att det passar in på sig, konstnär kan man ju också kalla sig om man tycker att man producerar något konstnärligt verk, Lite kortfattat med vad jag menar är att jag tycker att det har gått "inflation" med just tex ordet fotograf, det finns en uppsjö av så kallade fotografer som knappast skulle kunna hävda sig mot en "yrkesman" Innan min olycka så var jag vad man kallar licenssvetsare , idag så bara man har klarat en licens så tycker man att man kan kalla sig licens svetsare vilket i princip man kan, men man skulle knappast ha klarat sig lång på en licens. Jag hade jobbat i mitt yrke i 18år och reste runt på kärnkraftverk och i utlandet med tillhörande licenser som täckte många olika material i olika svetslägen. mao jag tyckte att jag hade kunnandet och bakgrunden för min yrkestitel , men jag är lite gammal och nya värderingar dyker upp hela tiden. Så missförstå mig inte, kalla dig vad du tycker passar in det är ju helt upp till dig 
Mvh
Uffe
#6 Förstår vad du menar. ;)
Jag går estetisk inriktning (bild och formgivning), på gymnasiet. Tar studenten till sommaren. Utan att skryta, toppbetyg i alla estetiska ämnen. Så kan nog ändå min grej. Tänker dessutom studera vidare med fotograferandet.
Hade däremot en utan kunskapen och intresset velat titulera sig som konstnär eller dylikt så hade man nog rynkat lite på näsan. Det håller jag allt med om.
Du får använda vilken titel du vill så länge du inte använder en skyddad yrkestitel som advokat, läkare, auktoriserad revisor, polis m.fl. Personligen tycker jag att alltför flitigt användande av yrkestitlar kan ge en viss negativ känsla.
#8 Japp. Förstår vad du menar.
Håller med. Men igen av titlarna jag nämnt är väl skyddade?
För som sagt är mitt fotograferande mest ur konstperspektiv. Men tar även bilder åt kattkommando syd när det behövs i närheten.
Tycker det är svårt att dra gränsen.
Man kanske rent av bara bor känna efter själv…