Redigera bort
Om du har ett redigeringsprogram så kan du klona bort den.
Jo jag har en del men jag har ingen aning om hur man använder kloningsverktyget dessvärre. Har försökt men det blir bara fult.
Vad har du för program?
Jag har PSE 8, paint shop pro 7, Gimp och paint.net.
Du har bra program, så försök lära dig att använda dom. Att klona bort småsaker är inte så svårt. Jag gjorde ett försök. Spara bilderna i större format så är det lättare att redigera dom. Den här är i minsta laget.
Åh vad bra. Hur fick du med stolpen bakom? När jag försökte så den utsmetad.
#5 Jag sparade i 1000px brett format. Din bild blev ju liten?
Ja du, varför den blev så liten har jag ingen förklaring på, jag har inte ändrat den, bara tagit bort pinnen. Konstigt
mille-star har ju också tagit bort pinnen och dessutom lyckats behålla storleken, så nu har du två!
Men om du tittar på egenskaperna i din bild så ser du att den är 400x300px, inte 1000px. Ladda inte upp bilder större än 800px på bredaste sidan. Är dom större skalar forumet automatiskt ner dom.
#8 Tack Hur fick du stolpen att se bra ut? Det blir bara utsmetat när jag försöker.
#9 Hur menar du att bilden är 400*300px?

#10 Om det blir utsmetat så använder du antagligen fel verktyg.
De verktyg man kan använda för att ta bort saker är framför allt klonstämpeln och plåsterlappen. Plåstret funkar bara bra för sånt som är friliggande, medan stämpeln kan användas på till exempel den här stången.
Resultatet med klonstämpeln beror på var du hämtar pixlarna, och den funkar inte exakt likadant i Gimp och Photoshop. Stämpeln plockar från stället där du sätter att den ska hämta och kopierar det där du drar stämpeln. Alltså kan man till exempel ta staketstolpen och måla över där stången täcker den, och sedan kan man ta snön bredvid stången och måla över, och samma med gränsen mellan himlen och skogstopparna. Med fyra eller fem olika referenser kan man få stången att försvinna nästan osynligt. Om man är ännu petigare och mer noga kan man med ett par ställen till få det helt osynligt.
Så man kan inte bara dra stämpeln utan man måste hålla på och kopiera och klicka och så för att det skall bli bra?

I just den här bilden blir det en del olika referenser att plocka, men i andra bilder kan det vara så enkelt som att bara dra. Det beror på vad som finns intill det som man vill plocka bort. Det är ju lätt att plocka bort en sak, men i en bild måste det ju dit något annat i stället, och det är det där andra som man vill ha där det låg som man tog bort, som man kanske ibland får plocka från lite olika ställen. Du vill ju till exempel att skogskanten ska se obruten ut, och du vill att stolpen som står bakom stången ska vara obruten när bilden är klar.
Ja precis. Då har jag lärt mig något nytt. 
Enkel beskrivn. på svenska (video):
http://www.moderskeppet.se/grunderna/play/verktyg/healing-brush-
…& de har många fler.
/L
#10 Om du högerklickar på bilden och tittar på bildinfo så ser du hur stor den är.
#9 och #10, jag tror ni tittar på olika versioner av bilden. #9 Tittar på den som visas direkt i inlägget, men #10 klickar upp bilden i stort format.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#17 det tror jag med.