SIGMA 30/1.4 EX DC HSM
Jag bara undrar ifall någon av er vet något om detta objektivet. Om det är bra, vad är bra om något är mindre bra, isåfall vad?
Om någon av er har det så är det kul att veta vad ni tycker om det bara isf. :)
SIGMA 30/1.4 EX DC HSM
Vet inte om jag la tråden rätt :)

Så ingen annan har prövat det då?
Fattar inte så mycket av de som står. Är inte så superbra på engelska
Jag fotograferar ganska mycket med detta objektiv. Objektivet bakfokuserade ganska kraftigt när det var nytt så jag fick skicka det på kalibrering. Gör man det inom ett år efter inköp så är det gratis, har jag för mig. Efter kalibrering sitter skärpan perfekt.
Det som jag tycker är bäst är ljuskänsligheten (1.4) och den läckra bakgrundsoskärpan när man har stor bländare (se bifogad testbild). Man kan även fotografera utan blixt i ganska dåligt ljus.

Så du skulle rekomendera det till mig? :)
Ja, jag kan rekommendera objektivet. Det du bör fundera på är om brännvidden är rätt för dig, men det har du väl redan gjort eftersom du frågar om just detta objektiv :)
Jag läste testen som #1 tipsade om. Objektivet får kritik för att skärpan/upplösningen är mjuk i kanten av bilden, speciellt på stor bländare. I centrum är skärpan dock mycket bra. Slutsatsen verkar vara att detta är ett objektiv för den som verkligen vill ha den stora bländaren (1.4), för prestandan i övrigt är medelmåttigt.

Tack så mycket då :)