(N) Gerbil
efter att ha sovit några timmar så vill man ju sträcka på sig. det tycker iaf min ena gerbil Melon.
Här är två bilder som jag vill ha lite kritik på.
jag har ett vitt/grått papper i bakrunden som hon sitter på också.
om inte Exif finns med i bilden så tell me så ska jag försöka hitta det :)
bilderna är beskärda.

Nej, Exif finns inte med. Endera har du sparat bilderna utan Exif, eller så har du laddat upp dem i ett större format än servern godtar, och då minskar iFokus server ner bilden och slänger bort Exif.
Båda bilderna är kraftigt underexponerade och de har ett blått färgstick som gör att det ser ut som en blågrå hinna över hela bilden. Belysningen är blixt, och det är som vanligt en rätt tråkig belysning. Det skulle säkert bli bättre med en lampa i stället för blixten, eller om man tar i dagsljus från ett fönster.
Underexponeringen är ungefär två steg, och det kan tänkas att din kamera har möjlighet till kompensation. När man tar mot vit bakgrund mäter kameran bakgrunden och försöker få den medelgrå i stället för vit. Man får kompensera mot plus för att få kameran att exponera rätt. Färgerna blir troligen lite bättre då, men kameran har inte ställt in rätt Vitbalans för blixten, så det kan tänkas att man också måste göra någon ändring av vitbalansen. På många kameror kan man fininställa färgbalansen.
Den bifogade bilden är en skärmbild av hur det ser ut i RAW Therapee när jag har valt den nedre delen av bakgrunden för Vitbalans och dragit kurvan så att ISO höjs drygt två steg, vilket kompenserar för underexponeringen. Om du tittar på kurvan i högra panelen av RAW Therapee, så ser du att jag har dragit den övre ankarpunkten en god bit åt vänster. Det betyder också att ungefär 80% av den möjliga digitala informationen från sensorn har kastats bort. När man exponerar rätt får man högre kvalité, genom att det blir fler digitala nivåer i bilden.
#2 oj… tack.
själv tycker jag inte att den är sådär jätte under exponerad. men jag ska tänka på det där och se om det blir bättre nästa gång :)
tack så mycket :)

Om du tittar på bildens histogram i kameran, så ser du om den blir hyggligt exponerad, förutsatt att du lär dig läsa histogrammet. När du har en ljus bakgrund ska histogrammet ha sin topp långt till höger, men det måste ändå falla ganska kraftigt mot högerkanten, och här ska det gå ner till baslinjen när det når höger kant. Man ska alltid sträva efter att "exponera till höger", dvs att histogrammet ska nå höger kant. Det får inte ha någon höjd ute i högra kanten, för det betyder att man har urfrätta delar i bilden.
I min skärmbild från RAW Therapee ser du histogrammet till vänster upptill. Ungefär så ska histogrammet se ut när du tar din gerbil mot den bakgrunden. Om den högsta toppen vid vit bakgrund ligger närmre mitten av skalan, så är bilden sannolikt underexponerad.
Det finns ett hjälpmedel för att kontrollera att man inte exponerar för mycket, och det är högdagervarning. När man har den på så blinkar de delar av bilden som är överexponerade när man tittar på den på skärmen. Om stora delar av bilden blinkar för högdager så har man exponerat för mycket. Man kan tillåta att enstaka små saker blinkar för högdager, men inte större ytor.
Allt det här förutsätter så klart att du har en avancerad kamera som har de finesserna. De finns på alla systemkameror och på de mest avancerade kompaktkamerorna.
#okej jag tror jag fattar. då har man lite att ordna till nästa gång :)
så får man se om det blir bättre då :D