Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 4800 ggr
Mikkipucks
0

Akut hjälp!

När jag fotade nyss, tittade jag inte in i i "kikhålet" utan bara tog åt sidan utan att kolla vad den gjorde.

Sen när jag ska titta på bilder så står det med en svart genomskilnlig ruta :

ACT.D-LIGHT : OFF LIGHTNING

Får inte bort detta! Snälla hjälp mig om hur man kan få bort detta snälla!! :(

Mikkipucks
0

Tack snälla! Men jag förstår inget av detdär. 

Om du kanske förstår, kan du skriva hur jag ska göra? :)

Lakrits
0

Jag har ingen Nikon och vet inte vilken modell du har men det står att du skall hålla in "C" knappen och snurra på hjulet du normalt väljer bländare eller slutar hastighet på.

/M

Mikkipucks
0

Vilken "C" knappen är har jag ingen aning om!

Nån som kan förklara?

Jag har en nikon D60!

Inkanyezi
0

Har du bruksanvisningen till kameran?

Leta efter D-Lighting där.

Annars kan du ge upp och återställa.

Enklast om du gör tvåknappsåterställning, eller du kan trycka på knappen för återställning, men då måste du ställa in datum och klocka igen.

Tvåknappsåterställningen gör man med de två knapparna som är märkta med en grön prick. Den till vänster bakom avtrycket och den längst ner i vänstra hörnet av kameran invid bildskärmen. Kameran ska vara på och man trycker minst två sekunder. De flesta tokigheter man har gjort kan fixas med tvåknappsåterställningen.

Om man vill ha tillbaka kameran till som när den var ny, så kan man återställa med återställningsknappen:

Återställninsknappen sitter under luckan där man ansluter kameran till datorn. När man har återställt med den knappen återgår allting till fabriksinställninger och man måste ställa datum och klockslag igen.

Och hela problemet började antagligen med den där knappen strax intill avtrycket, eftersom det är den man ställer in Aktiv D-Lighting med. Det är väl den som har döpts till "C" i den där tråden som någon pekade på. Prova att trycka på den och rulla hjulet och titta på skärmen för att se vad som händer.

När man har en ny kamera är det bra att läsa bruksanvisningen noga och prova alla funktioner och bekanta sig med dem, så att man vet vad som händer när man trycker på knapparna.

Mikkipucks
0

Om jag ger upp och återställer allt, försvinner bilder då?

Blir kameran slöare eller något då? ( vet inte varför jag undrar, men jag får för mig att en del. Då jag är superrädd om den! )

Denna kommentar har tagits bort.
MonisN
0

Om man återställer kameran till fabriksinställningarna så försvinner inte bilderna som sitter på minneskortet, bara dom personliga inställningar du gjort i kameramenyerna. Tag ut kortet först om det känns säkrare.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
0

Som Mona säger, ingenting ändras på minneskortet när du återställer. Det enda som påverkas när det gäller kortet är om du har använt knappen under luckan för USB-anslutning. Då nollställs räkneverket, så att bilderna man tar efter återställningen numreras från noll. När du gör tvåknappsåterställning tas bara personliga inställningar bort från kameran, men räkneverk och klocka fortsätter normalt.

Mikkipucks
0

Så om jag gör tvåknappsåterställning, knapparna med gröna prickar  breve. Trycker jag bara på dom samtidigt i minst 2 sekunder? :)

Tack för att ni hjälper mig,det betyder sjuukt mycket!

Mikkipucks
0

Det hjälper inget då jag gör tvåknappsåterställning. Jag trycker på dom där knapparna i typ 3/4 sekunder. Ska jag prova mig på att återställa allt?

Mikkipucks
0

Vill ni veta en simpel sak?

Min kompis tryckte på uppåt knappen på pilarna där man bläddrar bland bilder tex, ja ni fattar..

Hon  tryckte uppåt en gång, sen var det borta!

Så himla simpelt! :)