problem biler blir suddiga vid överföring i data
Hej jag fotar med en Panasonic Lumix Tz10 och är väldigt nöjd med hur bra bilder den tar men någon inställning eller nånting måste jag ändra för att när jag för över bilder och sedan öppnar dom i datorn är dom väldigt oskärpta och suddiga vilket dom inte var i kameran.
Jag har verkligen ingen aning om vad man ska göra så därför frågar jag här, tacksam för svar:)

Om dina bilder är suddiga så finns det något skäl till det. Det vanligaste är kanske att du har skakat kameran när du knäppte. Det kan så klart också vara att kameran inte har ställt skärpan precis där du tyckte att den skulle vara.
Om du visar några bilder, där kamerans Metadata (EXIF) finns kvar, så kan du få tips om vad felet kan vara och vad du eventuellt kan göra bättre. Men så som du har ställt frågan här är det helt omöjligt att avgöra varför dina bilder inte har blivit skarpa.
Om du drar ner storleken på bilden i din dator tills den är lika liten som på kamerans skärm, kommer den antagligen att se lika skarp ut som du såg den i kameran. Det går faktiskt inte att se på kamerans skärm om bilden är skarp, men man kan kolla när man drar upp förstoring på skärmen, var skärpan ligger, eller om det haf blivit skakningsoskärpa.
Men du kan vara helt lugn för att ingenting händer med bilden när du för över den till datorn. Om den är oskarp i datorn, så var den också oskarp i kameran.