Damm på sensorn ?

Jo du har några mörka fläckar som kommer från smuts på filtret framför sensorn. Ofta syns de inte alls på stor bländaröppning, eftersom filtret ligger en bit framför sensorn, men de syns tydligast med lång brännvidd och liten bländare. Om du vill avbilda dem tydligt, så riktar du ett tele mot en ljus yta på nära håll (kaffelock på objektivet direkt), men fokuserar inte, ställer ner på minsta öppningen och överexponerar ungefär två steg. (Man kan täcka objektivet med aluminiumfolie som man sticker hål i i mitten av och ta med största öppningen också, för att få en skuggbild av dammkornen.)
Det finns flera sätt att göra rent, och det underlättar om man har en dammfri miljö och en stark lupp, helst såna kikarglasögon som tandläkare använder. Om det är damm som inte går att blåsa bort med gummituta, kan man ofta ta bort det torrt, med en bomullstopp, men man måste vara väldigt lätt på handen. Om det sitter fast hårt kan man vara tvungen att våtrengöra. Det finns satser för våtrengöring att köpa (dyra), och de innehåller beskrivning på hur man gör.
Spegelreflexkameror brukar ha ett rengöringsläge där spegeln fälls upp och slutaren står öppen. Batteriet måste vara fulladdat för att man inte ska riskera att slutaren stängs medan man är där och pillar.
Tack för svaret. Då skall jag köpa mig ett rengöringsset och i första hand försöka blåsa bort dammet. Såg en video här på forumet om hur man gör.
Pilla inne i kameran med bomullstopp vet jag inte om jag har rätt kunskap för att våga mig på. Är det dyrt att lämna in kameran för rengörning ?

Det kan vara knepigt att hitta någonstans att lämna in för rengöring; flera verkstäder gör det inte längre. Det kostar så klart en slant om du hittar ett bra ställe att få det gjort. Och rengöring är så klart väldigt knepigt. Att verkstäder inte vill göra det hänger ihop med att det kan finnas damm som ännu inte har hamnat på sensorn, men som sätter sig där mellan att de gör rent och kameran lämnas tillbaka till kunden, och det är helt omöjligt att avgöra om damm som kunden ser på sensorn efter rengöringen har hamnat där efteråt eller om jobbet inte blev ordentligt gjort.
Kanske dum fråga men har du testat att köra kamerans antidamm funktion, om den har edt dvs.? Det funkade bra på min kamera.
/Mattias
Jo. Kikade lite i instruktionsboken.
Jag har kameran inställd på automatisk rengörning när man stänger av.
Nu märkte jag att när man väljer att rengöra på kommando
Så fälls tydligen spegeln upp också. Så gör den inte
Vid automatisk rengörning.
I vilket fall, tyvärr hjälpte det inte.
Och enligt instruktionsboken så hjälper det
Inte att göra så flera gånger.