Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 8068 ggr
Inkanyezi
2011-01-16 23:02
0

PET-flaska

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här gjorde jag bara som en övning för att se hur det skulle gå att ta någonting som är alldeles genomskinligt mot en ljus bakgrund. En bit av utmaningen är att få bilden fri från skuggor.

Inkanyezi
2011-01-17 00:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och jag gjorde om det och försökte få lite bättre Vitbalans och ljushet. Här har jag inte tagit bort tråden som flaskan hänger i.

yodaphone
2011-01-27 20:56
0

Har du några bra allmänna tips, eller länk till några, om hur man lättast gör sådana här "bilder på saker med vit bakgrund"? (i brist på bättre ord)

Just nu fotar jag bara rätt upp och ned mot ett vitt papper på vitt lakan… vore bra med lite tips till mitt skolarbete där jag försöker mig på lite reklam bilder :]

Inkanyezi
2011-01-28 13:09
0

Om du vill frilägga helt med vit bakgrund, så att du till exempel kan ta bort den i bildbehandlingen och göra den transparent på enkelt sätt, så är det lättast om du belyser bakgrunden starkare än ditt huvudmotiv. Då kan man helt enkelt klicka i "den färgen" och växla den till transparent. Om det finns andra delar av bilden än bakgrunden som är urfrätt vita och som man inte vill ha transparenta, kan man i stället markera med lassoverktyg och välja transparent för det som är utanför, eller lägga en ogenomskinlig vit mask bakom motivet för att de transparenta delarna inte ska släppa igenom bakgrunden där man har lagt den frilagda bilden.

Bakgrunden ska alltså vara vit och belysas starkare, och man exponerar så att den inte ryms i kamerans dynamiska omfång. Det kollar man med histogram och högdagervarning.

Det finns en tråd om hur man gör en diffusionsbox enkelt på forumet, och det finns också en del tips i DIY-tråden om hur man kan göra en "studio" för små saker.

Här är en bild jag har frilagt genom att välja färg. Bakgrunden är urfrätt vit i originalbilden, men jag har spart den i ett format som tillåter transparent, .png. Jpeg har inte transparent färg, så det måste göras i annat format. Också skarpa reflexer blir transparenta, så om bilden läggs på en bakgrund som inte är vit kommer bakgrundens färg att lysa igenom i reflexerna, vilket man kan se om man klickar i bilden här så att den kommer upp i bildvisaren på iFokus, där man kan välja tre olika bakgrunder, svart, grå och vit.

http://www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=977eee47-8df5-47e2-8bb6-6c46f81e2b42