Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 3733 ggr
[PinguLikesMusic]
2010-10-10 14:52
0

macro objektiv

Hej, jag tycker det är jättekul att fota macro. Jag har en ganska bra systemkamra men tyvärr har jag bara kvar strandad objektivet jag fick med när jag köpte den ;( Men jag har hört att de finns som små "förstorings glas" Man kan sätta mellan kameran och objektivet. Är det någon ide att köpa sånna så slipper man köpa ett jätte dyrt objektiv? Eller är det lika bra att köpa ett stort objektiv?  Och var köper man sånna?

Har ni några mer tips så att det blir fina macro bilder?

Mvh Stephi

Inkanyezi
2010-10-10 15:17
0

Objektivet som följer med kameran är det inte mycket mening med att sätta en lins på för att komma närmre, främst för att det har ganska stor bildvinkel också vid den längsta brännvidden, och för att man kommer rätt nära utan att sätta på några extra tillbehör. Skillnaden i avbildningsskala när man använder en vanlig närbildslins är ganska liten.

Man kan komma närmre genom att sätta på en närbildslins, och det kan ge upp till ungefär dubbelt så stor avbildningsskala, men det kommer knappast att upplevas som makro. Det kan funka rätt så bra om man till exempel tar blommor, och det är ganska bekvämt, genom att man kan zooma för att ändra utsnittet och eftersom kamerans autofokus hjälper till att finjustera skärpan. Men det är inte stor skillnad i storlek på det som hamnar på bilden, och om man skaffar en väldigt stark lins för att komma mycket närmre, så ökar felen som kommer att synas på bilden, så att det kan bli onjutbart att titta på.

Däremot om man har en längre zoom; till de flesta kameror finns något i området 55-200 mm, som inte kan komma lika nära, då kan en lins ge mycket stora möjligheter att ta små saker på bekvämt avstånd, och det blir hygglig kvalité också med en ganska enkel lins. Linsen fungerar inte så att den "förstorar", utan den medger att man kommer närmre än objektivet klarar utan lins. Ett objektiv på 200 mm kommer kanske inte närmre än knappt en meter, och om man sätter på en lins på +2 dioptrier, kan man ta på avstånd mellan en halvmeter från linsen och ner till kanske 35 cm från linsen. Men det förutsätter ju att man har ett sånt objektiv, och om det är främst närbilder man vill ta, och man vill ha bästa möjliga kvalité, då lönar det sig bättre att investera i ett riktigt makroobjektiv.

Det finns också ett ganska enkelt sätt att ta extrema närbilder med många av systemkamerorna, att vända på objektivet. För att det inte ska bli väldigt rackligt och svårt att hålla, är det bäst om man har en omvändningsring, så att man kan sätta fast objektivet bakvänt på kameran. Det funkar bäst med objektivet som följer med kameran, och när det står inställt på vidvinkel. Det svåra när man tar med omvänt objektiv är att hitta rätt med skärpan, eftersom den ligger ungefär fem centimeter från bakänden på objektivet och skärpedjupet kanske är ungefär en tiondels millimeter. Det enda sättet som man kan ställa in skärpan är att flytta kameran lite fram och tillbaka tills det är skarpt. Och det handlar ju om verkligt finlir på mindre än millimeterskala. Men man kan ta porträtt på myror på det sättet.

[PinguLikesMusic]
2010-12-12 11:32
0

okej tack :)

tenevallaren
2011-01-12 19:58
0

Om jag skulle köpa detta macroobjektiv:

http://www.fotokungen.com/sigma-5028-ex-dg-macro-till-nikon-p-1090-c-575.aspx

Kan jag även fota t ex hästarna i hagen eller fåglar som flyger med lika bra skärpa som när jag fotar en blomma eller liknande? jag vill ha hjälp med att hitta rätt objektiv, jag är mycket för att fota djur och natur då det är olika vad jag brukar fota, jag fotar lita av varje, så vad skulle du rekomendera till mig??

Inkanyezi
2011-01-12 20:08
0

#3 Förmodligen skulle du vilja ha lite längre brännvidd, för att inte dubblera vad du redan har, om du har kamerans kitobjektiv. När du tar bilder av hästar i hagen kan du ju annars lika gärna, eller kanske ännu hellre, ha kitobjektivet på.

Nackdelen med alltför kort brännvidd till makro är att man kommer väldigt nära, så nära att man riskerar att skymma motivet och i många fall skrämma bort små djur som man vill fotografera. Därför har de flesta makroobjektiv omkring 100 mm brännvidd, och det funkar naturligtvis inte fullt lika bra till hästar i hagen, eftersom dom är ganska stora och man får backa en bra bit för att få in en häst på bildrutan med 100 mm brännvidd.

Men alla makroobjektiv kan fokuseras till oändligt, och många av dem är riktigt bra när man jämför dem med zoomobjektiv. Sigma 50 mm makro är det allra billigaste av alla makroobjektiv, men jag skulle föredra någonting längre, åtminstone 70 mm, men ännu hellre 90, 100 eller 105. Smalare bildvinkel vid makro gör det också lättare att isolera motivet eftersom man får med mindre av bakgrunden när man har lång brännvidd.

tenevallaren
2011-01-12 20:26
0

Okej tack så mycket, har du några tips på sidor där man kan köpa objektiv?

Inkanyezi
2011-01-12 20:45
0

Exempelvis Cyberphoto, Scandinavian Photo, Japan Photo eller Rajala. Men det finns fler, så om du söker på ett objektiv som du är intresserad av, kan det hända att du hittar det på mer oväntat ställe till bättre pris. Tänk också på att man kan handla utanför Sveriges gränser. En del tillbehör till min kamera har jag köpt i USA via Amazon.com

yodaphone
2011-01-27 21:06
0

#1 Är riktigt intresserad av omvändnings ringen som du länkade: http://www.tvspelsweb.se/omvandningsring-o52-nikon-p-2483.html

Men hur väl fungerar egentligen ringen jämfört med ett riktigt objektiv eller lins? (använder en lins just nu) 179kr verkar som att komma undan lite väl lätt jämfört med ett fyratusen kroners objektiv? Fortfarande väl värt att prova eftersom det ändå e så billigt ;)

Inkanyezi
2011-01-28 13:01
0

Eftersom man har ett ganska välkorrigerat objektiv när man använder ringen för att vända på det, kan man få mycket bra skärpa. Skärpan, om man träffar rätt, blir lika bra som med ett makroobjektiv, men man kan bara få ganska stor förstoring på det sättet, och det är svårt att hålla still och att träffa rätt med skärpan. Nedbländning är också knepigt. På Nikon kan man använda spaken på baksidan av objektivet, och man kan spärra den i rätt läge med något, kanske en bit plast som man klipper till till rätt storlek så att den kan kilas in invid spaken. (Canon är annorlunda, där får man först ha objektivet på och välja bländare, stänga av och plocka av objektivet och vända,)

Och man får alltså större avbildning än när man använder ett makroobjektiv, på gott och ont. Man kan ta små saker, som bladlöss och myror, men blommor är oftast för stora. Skärpedjupet är mycket kort, och utsnittet så litet att det är svårt att hitta rätt. Minsta darrning förstoras lika mycket som motivet, så man bör ha ett bra stöd, till exempel en bönpåse. Eftersom man är väldigt nära skuggar man lätt sitt motiv; man får se till att man har bra ljus från sidan. Man kan ändra skalan lite grann genom att vrida på zoomen.