Foto iFokus

Foto

Etikett: vilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 4785 ggr
Saabiina
0

Rörliga bilder med Canon EOS 1000D

Jag har fått en Canon EOS 1000D och jag har ett obejektiv som är 18-55 mm och jag vill ta kort på djur och hopptävlingar på hästar. Ljuset i ridhuset är bra men lite svagt och mina bilder blir bara suddiga någon som kan beskriva hur man kan göra så rörliga bilder blir bra och tydliga (inställningar) ?

Hade varit tacksam för bra svar lägger upp en bild som är tagen med den kameran för att visa hur de blir

Inkanyezi
0

Enkelt svar: Det går inte.

Ett lite mer komplext svar är att du behöver andra grejer för att klara det bättre, men fortfarande är det så att det i princip inte går.

[abc08]
0

Såvitt jag kan bedöma visar din bild på rörelseoskärpa för hästekipaget. Kortare slutartid krävs nog för att motverka detta problem. Om inte ljuset räcker till för kortare slutartid får du höja ISO tills du uppnår önskad effekt. Lycka till!

ps Din bild saknar Exif så jag vet inget om din bländare, slutartid och ISO för aktuell bild.

Inkanyezi
1

Det finns ett bra objektiv till salu som kan lösa en del av problemet.

Det har fyra gånger så hög ljusstyrka som ditt kitobjektiv, så med högt ISO finns en chans att du kan ta bilder på hästarna i ridhuset och få dem skarpare. Det är också längre brännvidd, så att man kan få ekipaget större på bilden från långt håll, om man inte har möjlighet att gå in i manegen.

Om jag har tolkat hennes inlägg rätt, så är det det här objektivet.

[abc08]
0

Förmodligen ett intressant objektiv om man inte backar för dess vikt på hela 1370 g.

Inkanyezi
0

Ett alternativ, om man kan klara sig med kortare brännvidd är 50 mm 1,8. Det är åtta gånger så ljusstarkt som kitobjektivet, väger snudd på ingenting och har ungefär samma brännvidd som kitobjektivets längsta. Dessutom är det ganska billigt.

HellviHumle
0

En anna variant är att träna på att följa objektet istället för att hålla kameran stilla. Då blir hästen skarp och resten med lite rörelseoskärpa.

HH