Hjälp, kamerabyte?
Hej!
Köpte en Nikon D200 i slutet av november, men går redan i kamerabytestankar.. Är för övrigt nöjd med kameran, men tycker att ISO egenskaperna är riktigt värdelösa, vill också kunna fota i manege, och har ljusstarka objektiv, så tror jag vill byta mest pågrund av det.
En annan grej är också att jag tycker den är lite trög, för lite bilder / sekund helt enkelt. Också autofokusen är lite för slö..
Vill inte punga ut med allt för mycket pengar vid ett eventuellt kamerabyte, gissar jag får kring 5000-5500 för huset + batterigrepp, och är inte villig att sätta till mer än 4000-5000kr i mellanhand.
Har ni förslag på något passande? :)
Inom Nikon, då jag har objektiv till en nikon!
Tacksam för svar, Josefin
Tänkte att jag skulle kommentera lite då ingen annan hade gjort det. Jag tittat lite runt på olika kamera och jag tror en Nikon D7000 skulle passa ganska bra åt dej då du sysslar med fotografering och den ligger i din prisklass som du har tänkt dej. Men som sagt så är jag ingen proffs ännu men jag håller ju på att studera på egen hand så efter några år så då är jag lite mer lärd. Ifall du skulle köpa nå typ 3100D så tror jag faktiskt att du skulle byta kamera om någon månad igen. Men desto dyrare kamera du köper så desto snabbare brukar de vara. Gäller kanske inte alla men oftast brukar det vara lite så. Jag jämförde lite också den där D200 som du har och som du skrev att den är lite trög att ta många bilder i sekunden kan ju beror på att den inte ta seriebilder som t.ex den här D7000 kameran gör. Jag rekommenderar att sälja din gamla kamera eftersom du inte är helt nöjd med den, för ifall man inte är nöjd med kameran så desto mer bilder blir dåliga. Sen om du köper D7000 och inte är helt nöjd med den ska du vänta någon månad och spara lite mer pengar till en ny kamera. Men jag tror faktiskt du kommer att vara ganska nöjd ändå med D7000.

D7000 känns som ett steg neråt, från semi-proffskamera till mer avancerad nybörjare/entusiast.. Så nä den blir de iaf int. Dessutom samma sensor, men int vädertätad, Min D200a känns så bra i handen, och väger tillräckligt mycket. :) D3100 är ju verkligen några steg nedåt, haha :D D200an ska förrästen ta 5 elr 6 bilder i sekunden, men min gör inte det, samt att batteriet ag har håller en kvart..
En Nikon D300s har jag kollat på en hel del, nån som har erfarenhet av den?

Nej, du har alldeles fel för dig. Det sitter inte samma sensor i D7000, utan en nyare och ganska mycket bättre just på det du frågade efter, högt ISO.
Du kan se en jämförelse av sensorerna hos DxOMarks.
Hur snabbt man kan klämma av en serie beror väldigt mycket på minneskortet, men också andra faktorer kan spela in, som vilken framkallning man har valt i kameran och om man spar RAW, vilket tar längre tid, om kortet är slött kan tiden att spara RAW bli plågsamt lång.
Jag misstänker att du helt enkelt har fel förhoppningar om vad en kamera ska klara av när det gäller högt ISO. På den generation som D200 tillhör är gränsen för full dynamik utan märkbart brus ungefär 800, medan D7000 kan gå ett steg högre. Men vid låg dynamik kan man gå högre, så hur högt ISO man kan använda hänger i rätt hög grad på motivet och belysningen.

Jaha, hade för mig att det var samma sensor! Vad har D300s för sensor då? Samma som D7000?
Jag fotar i RAW, ja, och vill gärna fortsätta med det..
Jag vill helt enkelt få okej bilder i ridhus, och över ISO 800. Åtminstone 1200 tycker jag man borde kunna fota i. Visste att D200 inte hade så bra ISOegenskaper, men trodde iallafall den skulle vara bättre än D60n..

Läs på länken jag pekade på, så ser du om du har orsak att tro att sensorn är samma.
"D200an ska förresten ta 5 el 6 bilder i sekunden, men min gör inte det, samt att batteriet jag har håller en kvart.."
Jag skulle nog inte utesluta att just batteriet kan vara orsak till detta. Har du inte provat med nya batterier som tar emot och behåller laddningen bättre?

Det står ingenstans i specifikationerna att D200 ska kunna ta 6 bilder i sekunden. Den kan ta upp till 5 bilder i sekunden med den snabba inställningen, men det gäller baa en kort sekvens till bufferten är fylld.
Det långsamma läget är det man kan ta kontinuerligt, och det är upp till 4 bilder i sekunden. Det rimligaste är att man kan ta ungefär fyra i sekunden så länge man spar som enbart jpeg, men att när man spar RAW kommer man knappast upp i så högt tempo på en längre serie. När man spar RAW är minneskortet avgörande efter ett fåtal bilder.

Min tar max 2 bilder/sek.. och detta gäller 3-4 bilder, sen måste den vila nån sekund.

Tack för tipset o sidan! Superbra ju att kunna jämföra på detdär sättet! :)

Du kan förmodligen öka seriebildstagningens hastighet något lite genom att skaffa ett mycket snabbt minneskort. Att spara snabbt suger också batteri, så det funkar bäst om batteriet är ganska nytt. Jag tror inte att du kommer upp över tre bilder i sekunden i RAW, men jpeg borde funka eftersom de är mycket mindre och kamerans bearbetning tar kortare tid än att spara RAW till kortet.

okej, tack för tipsen!
Har du annars någon aning om var man kan skaffa reservdelar till D200an? Iochmed att den utgått ur lager.. Har några saker jag råkat slarva bort.. (eller antagligen min sambo..)
Jag hade en d200 och bytte till en d700 och blev mycket nöjd
D700 har jättebra brusegenskaper upp t o m iso 1250 och köper du till batterigrepp är det mycket hållbarare än det dåliga man kunde köpa till d200an

Det beror ju lite på vad du behöver, men om det är reservdelar det handlar om så är det kanske Lasses Kameraservice du ska vända dig till. Jag vet inte vad som eventuellt kan finnas i verkstadsväg i Finland eller norrut, men Lasses brukar vara tillmötesgående.