Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 839 ggr
Talismana
0

HJÄLP! Häst tävling!

Hej, i helgen var jag på en häst täving, då var det dressyr. Bilderna fick ingen bra skärpa och det blev suddigt, även fast jag tyckte jag fokuserade okej. Tyvärr har jag inga bilder att visa upp eftersom att jag har de på en annan dator. Det var lite dåligt ljus, kan vara därför..?

Iallafall, i helgen vankas det hopptävling i djursholm. Även dit ska jag och fotografera. Det är första gången jag ska fotografera hoppning med min nya kamera (Nikon D40) så jag lär få trixa ett tag. Det är inomhus så belysningen kommer tyvärr inte vara den bästa. Har ni något förslag ? Vilken ska jag använda av alla sport, barn, auto, osv. ?

Mvh Erica Plars

Emelie-G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Woh, har också D40 ;)

Sportläget är väl det bästa av de automatiska lägena..

Jag föreslår att du ställer in inställningarna manuellt, åtminstånde några. Exakt vilka du ska ha beror helt på vilket resultat du villa ha, vilket väder och ljus det är etc.
Jag var och fotograferade på hopptävlingar igår, jag ville frysa hästarna så de blev skarpa och det var molnigt. Jag använde läget S och ställde in slutartiden mellan 1/300 sek - 1/800 sek, beroende på hästens färg och vilket ljus det var. Hade även ISO på 800.
Är det soligt skulle jag tro att du kan dra upp slutartiden till minst 1/1000 sek och använda ISO 200.
Jag menar inte att du måste använda just dessa inställningar, exprimentera mycket själv och läs igenom manualen, det vinner du på :) D40n är en otroligt bra nybörjarkamera, jag har lärt mig otroligt mycket på den lilla tid jag har haft den, mycket tack vare att jag har lekt med manuella inställningar.

Bifogar en bild från gårdagen, har fler på min hemsida (länk)

Lycka till!

Niklas
0

#0: Ställ ISO på 800 och ta lite testbilder inomhus i en miljö med ljus som liknar det i Djursholms ridhus. Kanske har du något annat ridhus i närheten?

Det verkar synd att börja testa på plats när det gäller. Då bör du redan ha klart för dig hur du ska göra.

#1: Fin bild även om horisonten förmodligen inte var så sned i verkligheten. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Talismana
0

Tack så mycket :D 
#2 - Jag har väldigt tur, min mamma ska rida i ett ridhus som jag ska till idag XD och då kan jag följa med och fotografera henne. Det blir nog jätte bra. Ska läsa på ikväll och imorgon i brukshandvisningen :)
#1 - Jag kollade in din sida, OJ vad fina bilder, visste inte att man kunde ta så vackra med D40 XD

Nu bifogar jag en bild :) Men jag måste köpa en mkt bättre objektiv så jag kan zooma mera XD
Mvh Erica

Emelie-G
0

#2 Tack, och mycket riktigt så har jag som så många gånger innan fått mer lutning på horisonten än vad det var i verkligheten ;)

#3 Tack, allt går bara man vill! :)

För övrigt så tycker jag att det var en relativt bra bild med tanke på att den är tagen i ett ridhus där ljuset inte är det bästa.

MVH Emelie

oliven
0

Tycker som andra, testfota innan. Åk ut en timme eller mer innan det börjar och testa olika inställningar. När det gäller rörelse så måste man få en hyfsat kort slutartid, hög iso och stot öppning är vad som gäller att utgå ifrån. Försök först få en skarp bild även om den blir mörk och utgå från det i jobbet att få den som du vill ha.

hejkul
0

Min kamera är inte särskilt bra, och den har inte så många funktioner..
Varje gång jag ska fota djur, (speciellt ridning) så blir jag lika förtvivlad, för att kameran är såååå seg. Det är jättesvårt att ta kort i "det rätta ögonblicket"    ..Jag har inte "sport", det jag tror är snabbast på min kamera är barn…(och den är inte snabb)

Jag har serietagning, men den är utan blixt, så alla bilder blir suddiga x_X  

Är det någon som kan hjälpa ?!                                            Det är en Samsung digimax S500 om ngn vet vilken det är ><

Lakrits
0

#6 Om kameran är seg prova att förfokusera på ett objekt som är på liknande avstånd där du vet hästen kommer vara vid en given tidpunkt. Ta sedan bilden när hästen kommer in i bild.

/Mattias

Talismana
0

#5 - HAH, så du tänkte alltså att ajg skulle vara där vid 7 ? XD tack för tipsen, jag har ju somsagt inte lärt mig kameran ordentligt och jag ska snart ut och fotografera i naturen :) I helgen är det tävling igen. Blir kanske bättre då :)
Senare idag lägger jag in en bild från helgen, när det var hopptäving :)

Mvh Erica

Talismana
0

Föresten XD #4 - Tack så mycket =) Det var ju en bild som hästen var nära på.. Och den stod still XD det var de bilderna som blev alldra bäst :)

Mvh Erica igen XD

hejkul
0

jag gör det, men då blir hindret och väggen skarp, och hästen blir bara en brun fläck :P …. jag antar att det är kameran som är hopplös..