Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 3452 ggr
alkemistens
2011-01-26 22:00
0

Vinter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny här, så hej på er Skrattande.

Älskar att fotografera och håller fortfarande på att lära mig. Så ni får gärna komma med kritik.

Moderator edit: Flyttade tråden till kritik - nybörjare. /MonisN

mille-star
2011-01-26 23:32
0

Det första som slog mig var att horisont är sne. Räta upp bilden så tror jag att den ger ett mer harmoniskt intryck.

Inkanyezi
2011-01-27 02:22
0

Nej, jag tror inte att horisonten lutar här; i alla fall har jag svårt att se någon horisont i bilden, men det behövs ju inte på en landskapsbild. Däremot tror jag att den skulle vinna på att man skär bort lite av förgrunden, så att en diagonal linje från de två buskarna till höger går ner i högra hörnet.

Jag tycker att den är för mörk, och kanske för blå. Jag skulle vilja se snön i solstrimman gnistrande vit och den solbelysta toppen på den högre av de närmaste buskarna också betydligt ljusare. Kanske du har haft kameran på Auto eller något annat automatläge och inte korrigerat för snön. I ett snömotiv måste man i regel kompensera med omkring+1 för att få rätt exponering. Om man gör den ljusare kommer rimfrosten i träden långt bort bättre till sin rätt, de är ju solbelysta och borde vara ganska vita.

Den skulle nog ha vunnit på att exponeras mer, vilket hade givit lite mer teckning i den mörka närmaste byggnaden.