Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 538 ggr
charlie
0

Ny Kamera

Jag har en kamera som jag triv mycket med, blir kanon bilder största nackdelen är att det tar upp till 3 sekunder mellan bilderna, vilket när man fotograferar mycket som är rörligt att man missar ögonblicket.

Den kamera som jag har förtillfället är en Olympus E-10, något tung men mycket trevlig.

Idag, vad är det för kamera man ska välja?

---

BMJ
0

Det är några frågor som du måste ställa dig själv.

1. Vad kommer jag att fotografera mest? Porträtt, natur, produkter osv
  2. Vill jag ha möjlighet att byta objektiv eller räcker det med ett zoomobjektiv. Vikt/utrymme.
  3. Vad får det kosta?
  4. Vilken storlek på bilder vill jag ha? 10x15cm eller skall de förstoras?

Det finns säker några frågor till som jag glömt men när du har dessaa punkter klart för dig så kan du börja leta. www.dpreview.com är en bra sida att leta på. Där finns mängder med tester, bildexempel och användarsynpunkter

/Benny

antibody
0

Jag köpte nyligen en Canon Ixus 55. Funderade mycket över att köpa en mer avancerad kamera med fler manuella möjligheter. Insåg sedan att storleken och automatisk eneklhet betyder mycket för mitt dagliga bruk. Ixusen är snabb vid start, vidare kan man ta bildserier (tror 1 bild per 1/2 sek). Upplösning på 5 megapixel. Finns också undervattenshus (> 3m) för en tusing. Köpte minneskort på 1 gb till, ryms knappt 400 bilder i högsta Upplösning.

[slo]
0

antibody, du är alltså nöjd med ixusen? Jag har spanat lite på den jag med, men vete tusan… Får pengar i slutet av månaden, så då har jag nog råd med en kamera :)

antibody
0

Så här långt mycket nöjd. Snabb, enkel och liten.

charlie
0

Är oftast ute och fotograferar, blir som sagt många rörliga objekt allt från hästar till små barn.

Dessutom så är det trevligt med en kamera med bra dynamik när man ger sig av och vandrar eller dylikt.

---

Robert
0

charlie, en Hasselblad kanske. Den kameratypen är med på rymdfärder?

Det här tycker jag ska vara minikraven för en kamera, läs här!

Hälsningar

Robert

Fotord
0

#6: Hasselblad :-D

Saxat från Blocket om en vecka.

……………………BYTES………………………..
Sökes: Hasselblad H2D utan objektiv, bara hus.
Finnes: Olympus E-10 + Splitter ny extrautrustad Volvo V70
……………………………………………………..

…kan uppfattas som negativt för de som man delar ekonomi med.
Om det är en rymdkamera du vill åt så har jag för mig att Nikon F5 har tagit några rundor också om du vill hoppa ifrån det digitala.