Foto iFokus

Foto

Etikett: människor-ej-kritik
Läst 3485 ggr
Ketang
0

Rimligt att ta betalt?

Jag fotograferade ett par bekanta i studion i lördags. En bild skulle in i tidningen och resten (sammanlagt fick dom 56 bilder på usb) privat bruk. Det hela tog ca en timme och efter arbetet med beskärning osv tog runt en timme. Vad ska jag lägga mig på i pris?

[abc08]
0

Med tanke på att många människor numera har tillgång bra kamerautrustning, är nog kompispriserna för fotografering så låga att det blir försumbart att helt avstå från betalning. Bättre då kanske byta tjänster med varandra?

Ketang
0

Men om man inte kan byta tjänster med varandra då? Detta är bara bekanta till mig. Jag är hundvakt åt dom ibland. Mer än så är det inte.

Sen spelar det väl ingen roll om många har bra utrustning? Massor av människor har bil, men kör jag någon kan jag ändå vilja ha ersättning för det eller hur.

[abc08]
0

Kör du någon med egen bil uppstår ju direkt rörliga kostnader som man naturligtvis delar lika mellan alla som deltar. För fotograferingen sker ju inga direkta kostnadsutlägg. Varför inte låta kompisarna betala vad de själva tycker det är värt? Vill du ha betalt på riktigt är det väl rimligt att göra upp priset i förväg, så "kunderna" kan göra ett eget val.

Ketang
0

Givetvis kommer jag prata med dom om vad dom tycker det är värt. Men jag undrar vad som är rimligt.

Vad tar andra som fotar åt vänner och bekanta, ytligt bekanda och okända…

Om någon säger att dom hade tagit 1500;- så vet jag att jag kan ta 500:- utan att behöva skämmas.

uffelarsen
0

Detta är alltid svårt, Jag tar av princip ALDRIG betalt av vänner och bekanta, utan ser det lite som en tjänst som jag kanske får igen en annan gång. Lite skillnad är det om dom har bett dig att fota mot en eventuell betalning men då tycker jag att man skall komma överens om en summa först annars kan det bli lite konstigt. Men du får väl låta ditt samvete tala svårare är det inte. Att sätta pris på något sådant är ju lite svårt, man ser priser som tas ut av proffs på låt oss säga 2500:- då tycker man att 1000:- är billigt, men 1000:- är skitdyrt för något som i princip inte kostar ett dyft om det inte håller en hög fotografisk kvalite. Titta på dina bilder och gör en värdering , kan man likna dom med "proffesionella" eller är det "bara" en bild., sätt pris efter det och se vad dom tycker, risken finns ju att dom blir lite besviken på dig.

/uffe

Ketang
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja visst är det svårt! Det har diskuterats ganska vilt på andra siter huruvida man ska ta betalt av vänner eller inte. Själv tycker jag nog att familj och nära vänner och släktingar inte ska behöva betala om det inte kostar mig något. Men bekanta osv tycker jag är mycket svårare. Vet att det inne på hästfoto i fokus har pratats en del aóm detta och vissa säger sig inte göra några som helst undantag när det gäller priser. Att dom tar betalt av både familj, släkt och vänner. Lika för alla så att säga. Och jag tycker inte att jobbet man lägger ner ska klassas som simpelt egentligen. Proffs eller inte. Blir bilderna riktigt bra och kunden är nöjd så tycker jag nog att priset ska sättas därefter. Men var man lägger sig någonstans har jag ingen aning om!

Fotade en av mina vänners hundar också. Dessa bilder har jag gett henne rakt av som födelsedagspresent hon ska även få en förstoring på en bild på hon och hennes sambo som jag tog samtidigt.