Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3835 ggr
[YlvaP]
0

Dålig skärpa på bilder utan blixt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kompaktkamera Sony HX1 och den är superseg på att fokusera och bilderna blir oskarpa. Varför blir det så för? Skulle det ha blivit bättre på en systemkamera i såna lägen?

Bild ett utan blixt.

[YlvaP]
0

Bild 2 är med blixt.

[YlvaP]
0

Jag tänker mest på texten. Samma fokuspunkter aktiverades.

MonisN
0

Skulle tippa på att du har för lång slutartid eller så är det helt enkelt rörelseoskärpa. Du har inte bifogat någon Exif så det går inte att se dina inställningar. Om du har fokuserat på ett enfärgat områden har kameran svårt att hitta fokus och därför får den jobba mer. Hittar den ingen fokus blir det suddigt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[YlvaP]
0

Det var som ett tjock L av fokuspunkter över hela burken men ingenting runt om det. Har ingen aning om hur man spara Exif då jag förminskade den.- Valde spara som när jag skapade den nya bilden. Men jag kan testa och göra på ett annat sätt.

[YlvaP]
0

Nu gjorde jag på något annat sätt när jag förminskade bilden.

[YlvaP]
0

bild 2

MonisN
0

Om du sparar för webb så tas Exif bort. Är bilden för stor så tas den bort av iFokus då den skalas om. Posta aldrig bilder större än 800 pixlar på längsta sidan.

[YlvaP]
0

#3 Jag har på automat men ja den tar längre tid att fokusera och ta bilden. Har inte testat att fota med slutartiden som inställning.

[YlvaP]
0

Jag väljer inget sånt som står webb. Bara spara som och sen väljer jag filformat och mapp.

jag har 1000px brett och det har funkat bra hittills. Tungan ute

MonisN
0

Hur stor är bilden i original? Förminskar du den innan du laddar upp den?

[YlvaP]
0

Bilden är på dryga 3000px nånting. Vet inte exakt. Har en 9mp kamera.

Ja jag förminskar dom innan jag laddar upp dom till 1000px på bredden. Det blir ungefär 750px hög.

MonisN
0

Då skalar forumet ner bilden och Exif försvinner. Håll dig till 800px på bredaste sidan så behålls Exif (förhoppningsvis)!

Inkanyezi
0

Nej, inte är det särskilt dålig skärpa i bilden som är tagen utan blixt, men om man vill att det ska bli skarpare måste man troligen blända ner lite grann. Alla objektiv har lite sämre skärpa på full öppning än när man har bländat ner ett par steg, och när du tar inomhus utan blixt kommer kameran troligen att ställa in största bländaröppningen och dessutom kanske lite högre ISO. Båda gör att det inte blir samma skärpa som om objektivet är lite nerbländat.

Blixtbilden är ganska kraftigt underexponerad, vilket kan accentuera skärpan på vita bokstäver mot svart botten. När du tar med blixt bländar kameran ner, så att det blir skarpare; inget konstigt i det. Om du själv bländar ner på samma sätt, men då måste kameran så klart sitta på stativ, så kan du få samma skärpa på en bild tagen utan blixt. Det handlar egentligen mest om att lära sig handskas med verktyget som man har. Det spelar knappast någon roll om det är en systemkamera eller kompakt, om man inte vet hur man ska kantera den för att få bästa möjliga resultat.

Teoretiskt ska systemkameran kunna göra bättre ifrån sig, men i praktiken kan det bli annorlunda, eftersom den erbjuder fler möjligheter att skjuta sig i foten. Kompaktkameran kan vara bättre för den som inte har tekniken på sina tio fingrar. Så om du vill ha skarpa och vältecknade bilder utan blixt inomhus, regel ett är att sätta kameran på stativ. Sen funkar det så klart bara på sånt som håller sig still medan kameran exponerar. Man ställer ner ISO lågt, och man exponerar så att det allra ljusaste i bilden hamnar på helvitt och låter resten av tonerna falla där de faller. Man kan behöva göra ett par provexponeringar för att komma rätt med exponeringen, och som sagt går det inte på rörliga motiv, utan bara på sånt som är still. Annars får man ta till blixt.

[YlvaP]
0

Hmm jag får testa detta. jag är inte så tekninsk av mig när det gäller kameran. Finns manuella inställningar men kör mest på automat. Tungan ute

Prövar att minska ner den till 800px. Jag måste lära mig. Skrattande

[YlvaP]
0

Hmm jag får testa detta. jag är inte så tekninsk av mig när det gäller kameran. Finns manuella inställningar men kör mest på automat. Tungan ute

Prövar att minska ner den till 800px. Jag måste lära mig. Skrattande