Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 7108 ggr
Korpglugg
0

Rekommendera en kamera. Kompakt "långzoomare".

Vet inte om ni även håller på med kompaktkameror här, men jag chansar ändå.

Vad skulle ni rekommendera för kamera till mig, när jag har följande kriterier:

- långzoom, minst 10x

- inte urkass på att ta i dåligt ljus

- kan zooma unde videoinspelning (ej superlångsamt som Canon Powershot sx130 IS)

- inte helt kass batteritid som Ixus 1000

- bra bilder är viktigare än extremzoom som 26x

- kommer att fotografera min hund ute (behöver zoom), videofilma samma hund ute (behöver zoomen), fotografera inne och då vanliga familjebilder men också saker till försäljning, där jag ibland fotar riktigt nära och i nuläget har problem med att blixt måste användas så fort man inte har självaste solen som inneboende.

- såklart så god bildkvalitet som möjligt i övrigt, för prisklassen, som är

- upp till drygt 3 000 kr, kanske lite mer om det finns en god anledning

- HELST få plats i jackfickan (vet att några av de tänkbara i min lista inte gör det)

Jag bryr mig INTE om sådant som kul tricks man kan göra med bilderna (fisheye effect m.m.), ansiktigenkänning, färga världen rosa och liknande lull-lull.

Har tittat på många kameror, och har kokat ned det till:

- Panasonic Lumix TZ8 (vill ej ha GPS om jag inte måste)

- Sony CyberShot hx5v

- Panasonic Lumix FZ45

- Kanske Coolpix L110 (jag gillade P100's bilder sämre när jag kollade en sida som visade bildexempel).

Vad tror ni om dessa? Annat förslag? Canons modeller har fått kritik för att de är dåliga i mörker, och den som inte är det, har katastrofal batteritid p.g.a. utrymmet för batteriet prioriterats bort till förmån för kompakt långzoomare.

Jag är fruktansvärt villrådig just nu (ju mer man läser på… ni vet…). Har inte råd att köpa flera billiga kameror och hoppas på det bästa bara för att behöva köpa en till. Inte heller en dyr, eftersom jag vet att teknik nu för tiden blir ute så fort och man behöver köpa nytt.

Inkanyezi
0

Du måste med största sannolikhet modifiera din kravlista en hel del innan du kan hitta en kamera som passar. Det du frågar efter är egenskaper som man kan få hos en systemkamera, men i fickformat, och såna djur finns inte.

När man zoomar under filmning, kan man bestämma takten själv om objektivet zoomas manuellt. Att kameratillverkaren har valt att zoomen ska gå långsamt beror på att filmerna brukar bli bättre så, och om man har andra önskemål så blir det en annan sorts kamera. Ingen kompaktkamera har möjlighet att zooma helt efter hur man själv vill ha det, eller i alla fall inte en kompakt kamera som går ner i fickan med zoomobjektiv på.

Många kameror klarar inte att fokusera under filmning, medan det kan göras manuellt eller automatiskt på vissa systemkameror.

Sedan är i stort sett alla kompakter ganska kassa i dåligt ljus; undantagen är de lite dyrare, som Olympus XZ-1 eller Canon G12 och någon Ricoh-kamera. Det hänger mest ihop med att sensorn är mycket liten i kompaktkamerorna.

Så jag har inga tips att ge; det du frågar efter är lite som en schweizisk fickkniv, men med skillnaden att du dessutom vill att alla grejer på den ska vara bra. Jag tror att det kommer att göras såna kameror någon gång i framtiden, men nu finns inga.

Korpglugg
0

Hej. Jo jag vet att kraven inte kan bli helt uppfyllda. Det jag letar efter, är det som är bäst på funktionerna, i sin prisklass. Inte bäst av alla.

Jag har märkt, tror jag, att de som zoomar mycket fort under filmning, inte fokuserar. Men jag hittade också några som fokuserade samtidigt, och någon var "normalt långsam" den andra var snigelbesläktat långsam.

Enligt ett test i Råd och Rön, verkade det vara rätt stor skillnad i hur de olika kamerorna hanterar lite mörker. Även enligt prisjakt och andra ställen där användare kommenterar, var det vissa modeller (samma som de med dåligt betyg i R&R) som fick kritik för dåliga inomhus i lite dåligt ljus.

Men som sagt, jag är inte ute efter topprestanda på områdena, "bara" att den ska vara så bra som möjligt (med kompromisser) i sin priskklass.

Systemkamera blir overkill för mig. Särskilt nu för tiden när allt ändras så fort och det verkar som man behöver köpa rätt dyra nya saker om och om igen. Jag är väl heller inte riktigt så intresserad av fotografering att en systemkamera skulle vara befogat för mig. Men gärna bättre än hur min gamla Powershot haterar bilder generellt, eller hur barnens Exilims hanterar dåligt ljus och hur bilder ibland blir ännu sämre än med den gamla kameran. De har dock en otroligt fantastisk batteritid och passar barnen som ofta glömmer att ladda saker.

Korpglugg
0

Det bästa kanske ändå är att jag fortsätter att kolla jämförelsesiter/reviewsiter och jämföra bilder tagna med kameror som är aktuella för mig. Gillar jag bilderna, så är det väl ok. Det är bara det att när man börjar analaysera, så blir det bara värre och värre med hur kritisk man blir…

T.ex. kromatisk abberation har jag ju faktiskt aldrig tänkt på eller sett på barnens billighetskameror… Fast just det problemet kanske är större med långzoomare som ska ha optik som anpassas för många bränvidder?

Däremot bildkvaliteten i något dåligt ljus, har jag reagerat på att den blir alldeles för dålig i barnens exilims. Så dålig att bilden blir oanvändbar i säljande syfte när den ska visa en vara om varan inte har solid färg och är utan detaljer.

Inkanyezi
0

Vid föremålsfotografering är det med de mer avancerade kamerorna inte något problem att få bra resultat oavsett om ljuset är svagt, eller om man har lampljus.

Det viktiga är att kameran är stilla under exponeringen, vilket till och med går med ett skräpstativ när det är en kompaktkamera inomhus. Man måste också se till att ställa in rätt Vitbalans, och de bättre kompaktkamerorna har möjlighet att mäta upp en egen Vitbalans, vilket är ett måste för produktfoto. Man behöver inte använda blixt, utan det går att ta på mycket lång tid när man har stativ. Bilderna blir för det mesta bättre om ljuset faller in snett ifrån sidan, kanske rentav snett bakifrån, med en reflexskärm för att lätta upp skuggsidan.

För produktfoto är det viktigt att kameran kan klara långa tider; den måste kunna ta med bländarautomatik, programautomatik och manuellt. Det är också en fördel om man kan låsa fokuseringen när man ska ta bilden.

Men hur starkt ljuset är har inte någon betydelse, det påverkar bara slutartiden.

Korpglugg
0

Ok. Tack för hjälpen. Några av kamerorna jag har tittat på, har inte tillräckliga inställningsmöjligheter, men jag har för mig att de jag är mest inne på nu, har sådant.

Jag minns att jag har använt stativ för att fotografera utan blixt, och att slutartiden blev längre automatiskt, men gick inte att ställa in manuellt (kollade för att jag tänkte ta bild på natthimmel). Dock blev bilderna väldigt gula. Jag testade att ställa in Vitbalans enligt instruktionsboken, men då blev bilderna grönaktiga i stället. Antingen gjorde jag något fel, eller så var funktionen för dålig i den kameran (en gammal PowerShot som numera kan kallas utgången). Vet inte om det var en dyr eller billig variant eftersom jag fick den.

Jag tänkte också att det kanske var fler inställningar som borde göras, och att det var för komplicerat för mina syften. Man får ju bläddra en massa i menyer också, säkert omständligare än i en systemkamera som jag antar har funktionerna lättillgängliga.