Nikon D90 eller D7000?
Jag har sedan flera år tillbaka använt mig av en Nikon D40. Men nu känner jag att det är dags att byta upp mig till en lite modernare och lite mer avancerad då jag vill utvecklas.
Har tittat lite på olika modeller (Nikon) och har fastnat för D90 och D7000.
Men vilken ska jag satsa på?
Ni som har någon av dessa kan väl skriva om det finns föerdelar/nackdelar. Behöver lite tips!
Tack!!
D90, den är väl mer avancerad än D7000? Och om du redan har erfarenhet skulle jag har valt D90 ;-)

Nej, inte är D90 mer avancerad. D7000 är väl kameran som ersätter D90 som är på utgång. D90 är en mycket bra kamera, men D7000 har en lite nyare sensor och lite annorlunda videomöjligheter. Det har också kommit fram att det är vissa problem med video hos D7000, men att de kommer att lösas med uppdatering av firmware.
För vanlig fotografering har D7000 lite högre Upplösning och högre dynamik, vilket ger D7000 bättre egenskaper vid högt ISO.
#2 Haha, ojdå, råkade visst blanda ihopa dem! :D
Okej, tack för svaren.
Filmfunktionen lockar, men den finns väl hos båda. D7000 verkar vara lite bättre på allting än D90, men är fortfarande osäker. Prisskillnaden är väl ganska stor..?
Jag har nyss köpt mig D7000.. otroligt nöjd är jag,
jag köpte den för 13.000 nu ligger den väl på,, 11.000 eller något va? har inte så stor koll eftersom att man blir bara lite "arg" eller vad man ska säga för att man köpte den så dyrt när man kunde väntat en månad och fått den 1.000 kr mindre.
Men men, iaf..
men D7000 är ju den som ersätter D90 som #2 sa. fast jag kan tyvärr inte jämnföra D7000 och D90 med varandra mer än att D90 är väl en utgåenge modell?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Omsättningen av modeller börjar bli rätt så hög. D90 har väl inte funnits mer än några få år? Priset på D7000 har redan sjunkit och nästa år känns den "gammal" för då kommer något nytt. Visst går utvecklingen framåt, men jag undrar hur stor skillnaden mellan de olika modellerna verkligen är för att motivera prisskillnaden.
Jag har en anitk D80 som fungerar alldeles utmärkt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

#1 Det är väl ingen ko på isen när det gäller kamerabytet? Jag antar att din D40 funkar fortfarande. När det gäller att "utvecklas", och hoppas på att det ska ske med en kamera som är "mer avancerad", finns nog orsak att bli besviken.
Systemkameran i sig är avancerad, och mer avancerad kan den egentligen inte bli, så din D40 är väl så avancerad som dyrare och "bättre" kameror. Det som skiljer är inte hur "avancerade" kamerorna är, utan det är dels tekniska egenskaper, som blir bättre med tiden, så att nyare kameror pressar ut en aning mer av dynamik och skärpa. De elementära funktionerna är ändå desamma.
Däremot kan kamerorna vara olika upplagda ergonomiskt, så att de kan vara olika lätta att jobba med beroende på hur man vill jobba. Instegsmodeller har i regel en del funktioner lite djupare gömda i menyerna, där entusiastmodellerna har dem kvickt åtkomliga mer direkt, genom dedicerade knappar eller fler hjul och andra kontroller. Dyrare kameror kan också ha bättre sökare eller, som i Nikons fall, möjlighet till autofokus med fler objektiv. Det kan också skilja på hur man kan använda objektiv som är äldre, om man har ljusmätning och automatik eller om man har fokusbekräftelse.
Men jag har väldigt svårt att förstå att man "byter upp sig" för att utvecklas; det tyder på att man inte riktigt har förstått, och att man helt säkert inte har nått vägs ände när det gäller att utvecklas med kameran man har, när det är ett så pass avancerat instrument som en systemkamera. Ingen av de stora fotograferna från förr hade lika avancerade verktyg som de nybörjarna idag köper. Varför tror man att man skulle behöva någonting mer för att utvecklas, och i så fall vad?
Kanske formulerade mig lite fel, men anledningen till varför jag vill byta är att jag saknar vissa funktioner..
Nikon D90 eller Nikon D7000?
Svar: Begagnad D90 för max 4500kr eller ny D7000.
Du kommer egentligen känna stor skillnad på bildkvalité och ISO-hanterning, dynamik etc etc oavsett vilken du väljer. Så var min känsla när jag gick från D60 till D90. Från D40 till D7000 borde kännas ännu mer ;)
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
precis så käände jag också när jag gick ifrån D60 till D7000.. det va verkligen stor skillnad, ett stort steg.
Men D7000 är en grymt bra kamera kan jag säga, bättre än D40 iaf.. syrran har en så den kan jag iaf jämnföra med. Men det är ju ISO, bildkvalité osv… som är bättre liksom.
Jag sa såhär till mig själv när jag fick ett erbjudande att köpa en Nikon D90 utav en jag känner..
"varför ska jag köpa en D90 när jag lika gärna kan köpa en D7000, D7000 är lite dyrare.. men har ändå lite mer"
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#10 Ja precis. Det lutar mer åt en D7000 just nu. Även fast det är mycket pengar. Men som du sa, det finns ju en anledning, den har mer och är lite bättre.
Jag ska dock vänta någon månad med att köpa och eftersom D90 redan är några år gammal så är det väl lika bra att köpa en nyare modell.