ta bort svart fläck
Det är så att jag upptäckt en liten svart fläck som syns när man tittar genom sökaren. Även fast det inte syns någonting på bilderna vill man ju inte ha den där.. har provat att blåsa med gummiblås på spegeln men den vill inte försvinna! Så vad gör man?

Vad man kan göra beror på vilken kamera du har. Om du ser en svart fläck i sökaren, men den inte kommer på bilderna, och det är en spegelreflexkamera, då sitter fläcken någonstans i sökaren. En del kameror kan man enkelt plocka ur fokuseringsskivan ur, så att det går att göra rent, på andra är det ett verkstadsjobb om man vill ha det gjort. Det kan sitta damm på undersidan av skivan, och då kan man kanske nå det med en bomullstopp, men det kan sitta ovanpå också, och då kommer man inte åt det utan att ta ur skivan.
Och eftersom det inte kommer på bilderna, så kan man ju strunta it det också.
jag har canon 550d. Hur tar man ut fokuseringsskivan? Om det är alltför pilligt vågar jag nog inte..
och sen undrar man ju hur tusan det kan komma in smuts ända därinne :P tycker jag har varit försiktig vid byten av objektiv.

Du behöver inte undra hur, det räcker med att konstatera att det kan komma in.
Och jag vet inte om din kamera är en av dem som man enkelt byter skiva i eller om det är en som behöver komma på verkstad för operationen. Om det går att byta skivor, så borde det stå i bruksanvisningen.