Canon Extender
Måste fråga hur en extender fungerar?
Har jag fattat rätt, om jag har ett objektiv som går upp till 200mm och om jag använder en extender, då kan man zooma längre, ex 280 mm?
Jag har ett objektiv som är 18-135mm f/3.5-5.6 IS , fungerar en extender till den objektivet?
Om, vad skulle ni rek, 1.4x eller 2x?
Tar bilder på djur i rörelse, ofta på avstånd, vill ej förlora skärpa.
Du förlorar skärpa. Och ljusinsläpp. 2x skulle jag inte rekommendera mer än till Canons L-gluggar med 2,8 i bländaröppning.
Canons egna 1,4 har jag för mig är spärrad till ett fåtal L-objektiv med. Kör själv med Soligor 1,4.
På mitt 70-200/2,8IS II ser det ut så här med externer, d.v.s. kromatisk aberration.
ok.
Tror då att det inte är något för mig
Canons egna extendrar fungerar väl i princip bara med L-objektiv och fasta objektiv på 300 och uppåt har jag för mig. Gå in på t.ex. Cyberphoto.se och kolla på de olika extendrarna - där står vilka objektiv de passar till.
Det finns tredjeparts också som PeterWem skriver och de passar väl till lite fler - men jag vet att i de flesta fall tappar man autofokusen och får fokusera manuellt.
På samtliga är väl också att man tappar ett eller två bländarsteg varpå det är som Peter säger, de lämpar sig bättre för ljusstarka objektiv.
Jag har själv bara testat 2x konvertern till ett 70-200/4 på en Canon EOS 20D. Det gav helt ok resultat men inte lika bra som vissa som man jämfört med Canons 400a objektiv utan extender. Fast det är ju prisskillnad också…
mvh Martin

#4 Är det ett saab 32 lansen? Jag har försökt att få ett par bilder på det men inte riktigt lyckats.
#5 Är man med i räddningsstyrkan fick man både bra betalt och första parkett under flyguppvisningen.

Mmmmmm lite "gräddfil" är aldrig fel
Jag var också där och tog lite bilder, men Lansen blev det inga bra på. Jag tittade runt lite på din sida och där fanns mycket "ögongodis",Tjejjen som går på kyrkogången är en kanon bild (mg0055) den var riktigt toknice. och ang Ljungbyhed så var det en riktig upplevelse på flera vis, ett var att jag blev av med bilen när jag skulle hem, jag hittade inte den på parkeringen , jag letade i ca 2 timmar innan jag fann den
och det var inte kul alls.
Canons konverter passar inte till ditt objektiv. Passar bara till L-serien. För att kunna ta skarpa bilder med 2x behöver man blända ner ganska rejält.
Dessa objektiv passar: Canon EF 135/2,8L USM, EF 180/3,4L macro USM, EF 200/2,8L II USM, EF 300/2,8L IS USM, EF 300/4,5,0L IS USM, EF 400/2,8L IS USM, EF 400/4,0 DO IS USM, EF 400/5,6L USM, EF 500/4,0L IS USM, EF 600/4,0L IS USM, EF 70-200/2,8L USM, EF 70-200/2,8L IS USM, EF 70-200/4,0L USM, EF 70-200/4,0L IS USM, EF 100-400/4,5-5,6L IS USM