Försöker lära mig min kamera
Du kan inte ha belysningen bakom det du fotar och få den sortens kvalité du frågar efter, man ser på bilden att kameran försöker kompensera genom att dra upp ljus känsligheten. Kompakt kamerorna kommer alltid ha problem i dåligt ljus det är inte så jätte mycket du kan göra i detta fallet annat än att plasera en till ljuskälla framför gnagaren.
/Mattias

#1 Tack för ditt svar!
Det finns inga inställningar som gör att skärpan kan bli bättre? Det finns så många finesser som jag inte förstår helt. ISO, hög känslighet, bländarprioritet osv…
Det finns säkert en manual till din kamera och i den står det nog hur du gör när du fokuserar.
Ofta trycker man ner avtryckaren halvvägs och när kameran hittat fokus brukar "fokusringen" (eller fyrkanten i kameran) bli grön. Då trycker man försiktigt av sista halvan. Oavsett inställningar så kan kameran aldrig veta vad du vill ha skarpt i den bilden du tar, så smart är kameran tyvärr inte. Den kan inte veta om det är djuret, Love-skylten, eller bakgrunden du vill ha skarp. För det finns ju olika tillfällen när man vill ha olika saker skarpa.
Det största problemet med bilden ovan tror jag är att det är för svagt ljus, eller att kameran har mätt på fel område.
Läs avsnitten om hur du fokuserar och mäter ljus i manualen och testa igen så skall du se att det blir bättre. Lägg gärna ut nästa bild också efter det försöket så vi andra får ta del av resultatet så kan vi säkert hjälpa dig vidare.
mvh Martin

#3 Det stämmer! Förutom lampan i taket sitter en glödlampa bakom med ljuset riktat bakifrån.
#4 Just denna bild är tagen hos en vän. Med hennes skylt och råtta. Men bilderna jag tar här hemma blir liknande. Jag ska prova igen här hemma med att göra som du beskriver. Återkommer med en bild!

Om kameran alls kan ta med lång slutartid, så kan man använda endera mauell inställning eller någon av de automatiska P eller A och kompensera med plus för att få bilden ljusare. Om man vill ha bättre färger och mindre brus, så kan man använda lågt ISO, men då kommer slutartiderna att bli så långa att man måste ha stativ, och motivet får inte röra på sig.
Du får prova dig fram. Jag skulle i första hand prova att ställa kameran på P och ISO på 200 och om bilden blir mörk dra upp kompensation till kanske +2. Med så svagt ljus får man då räkna med en slutartid på en halv sekund eller mer, så om råttan inte håller sig stilla så länge är det kört.
Man måste också ställa in vitbalansen efter ljuskällan. Auto fungerar i stort sett aldrig bra i lampljus. Det brukar finnas en inställning för glödlampa, och det kanske finns möjlighet att mäta upp en Vitbalans med kameran, där man riktar den mot någonting vitt eller mot lampan och ställer in.