Olika färger i kameror?
Cha cha!
Jag vill bara se, om det är jag eller om det är sant (eller något åt det hållet)
har Nikon lite bättre färger i bilderna än vad canon har?
eller är det en ren synvilla?
Jag menar, jag kollade på bilder som en människa hade tagit med canon.. ungefär samma inställningar och så och på min bild som jag tagit med min nikon vid samma tillfälle och såg då att canons är mer.. jag vet inte alls vad man kallar det eller något men ja.. jag tror att ni förstår vad jag menar..
vad tror/vet ni? :)
Jag har bara reagerat och funderat lite ..
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
jag tycker tvärtom! gillar canons färger bättre, men självklart beror det på vilka objektiv och liknande som man har.
tycker att nikons bilder blir lite grådassiga innan redigering

Färgerna i kamerans jpeg är lite olika beroende på olika filosofi hos tillverkarna, men när man själv gör bilden från RAW kan man göra den efter egen smak, och det går precis lika bra med sel… oops, lika bra med Canon som med Nikon. Den enda av småkamerorna som utmärker sig särskilt med klara och tydliga färger är Sigma.
yeah, okej :)
Jag har bara reagerat och tack för at ni svarade.. alla ser väl olika och det är som #2 säger, olika beroende på olika filosofi hos tillverkarna..
Jag syftade på helt oredigerade bilder i detta läget faktiskt :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Det finns flera olika sätt att presentera bilderna oavsett vilken systemkamera man har. Man kan ställa in kameran för olika färgmättnad när den spar jpeg. Det går också att finjustera färgåtergivningen. Grundinställningen i olika kameror kan skilja lite, så att någon kanske har lite mer pastellartade färger, medan en annan har djupare nyanser och en tredje mer neutrala. Ken Rockwell skriver att han föredrar varianten "Vivid" i Canon, vilket är "Kraftig" i svenska menyer. Det går att ställa in i stort sett alla lite mer avancerade kameror efter smak.
Dom hade ett test på ett fotoprogram en gång där dom jämförde en Canon-kamera med en likvärdig Nikon-kamera.
Det var samma inställningar på båda kamerorna och dom fick fota blåa, gröna och röda föremål.
Det visade sig att Canon hade en aning skarpare färger :)