Jag testade att:
beskära två bilder i photoshop… Är ju en riktig amatör fotograf så för min del är det tur att photoshop finns 
Jag blev faktiskt rätt nöjd med den första… för det blev sån fin ljus skifftning mellan överdelen och under delen av bilden…
Den andra bilden blev fin för att den har så bra färger…
Men det är vad jag tycker… så nu vill jag höra era åsikter…

#0: Jag tyckte också att beskärningen gjorde bilden bättre. Man uppfattar den inte som en blomma direkt utan mer som en abstrakt bild. Rama in den i en svart passepartout och den blir som konst på väggen.

Båda kändes alldeles för snävt beskurna. Det finns ingen balans i bilden när du kapar alla linjer som du har gjort. Men det är bara vad jag tycker.
Lägg gärna ut originalbilden också så att vi kan se vad som fanns.
Tom

#5, ta bort datumstämpeln! Om du fotar digitalt så kan du alltid se när bilden är tagen.
Hälsningar
Robert
#6 Håller med. Det första man bör göra när man går över till digitalt är att ta bort datumstämpeln. Jag kan förstå att det finns tillfällen då ett litet datum kan vara intressant men då kan man skriva dit det i ett bildbehandlingsprogram, lägga det diskret ända ned mot kanten, välja typsnitt, storlek och göra det halvgenomskinligt i kameran får man en blobb bara som i vissa fall är svår att få bort.
Min svärfar envisas med att ha datum på och det täcker nästan 10% av bilden. Det slutar alltid med att jag måste sitta och ta bort den på 12 bilder när han ska göra sina kalendrar. :-/
SilverTail. Du skulle även kunna testa att ta fram en spotlight eller liknande, stänga av blixten på kameran och sedan ta lite olika bilder med ljuset från alla möjliga håll. Rakt bakifrån, gömt bakom blomman kanske ger en fräck siluett.
Skuggan av blomman blir kanske synlig om den kommer från ditt håll. I vissa fall blir det bättre om man, istället för att ställa motivet mot en vägg, ställer sig själv mot väggen och fotograferar motivet mot ett tomt rum. Har man mycket ljus på objektet så kan man få en helt svart bakgrund. Då hjälper det dock om man kan ställa in på kameran vad den ska exponera efter. Standard är att den tar hela bildytan eller stora delar av den. Kan du välja "spot" eller "centrumvägd" så kan du exponera efter blombladens medelljusa delar.
Ledord: Experimentera mera (det borde jag själv göra. Jag har stagnerat en hel del på sista tiden känner jag)
men alltså jag är verkligen amatör.. och har en ganska dålig kamera.. Så jag tar det tillfället som finns.. Dom här korten är tagna på ett kalas.. då känns det lite fånigt att börja möblera om.. och sätta dit lamper mm..
Men är jag hemma nångång så ska jag basolut testa lite!! 
ok… Det hade kanske kunnat uppfattats som något udda, ja.

Vad gäller kameran så är det ju en trend att jobba med "toy-cameras". Plastkameror för film som läcker ljus och liknande. Det blir tuffa effekter och helt omöjligt att få bra skärpa.
Jag däremot tar väldigt dåliga bilder och det är inte kamerans fel… …det är jobbigare.

SilverTail, alla är vi amatörer i början. För ett år sedan kunde jag ingenting om det jag kan idag. Och som fotord påpekar är det bara övning och exprimenterade som gäller.
Förhoppningsvis kommer dina timmar här på Foto.iFokus betala sig och i sommar kommer du säkert att ta bättre bilder med gott självförtroende.
Jag håller på att finslipa en artikel just om stillbilder, som på din blomma. Följer du den artikeln kommer du att kunna som du kommer att vilja hänga upp på väggen. Håll utkik på kommande artikel.
Hälsningar
Robert
#3 Det där var verkligen snyggt. Skulle vara läckert på väggen, absolut.
/Mia