Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 787 ggr
Melianna
0

Vilken bildkvalitet och bildstorlek..

..ska jag välja? (Nikon D50)

Kan välja mellan S, M och L i bildstorlek (i kameran alltså) Har just nu L 3008*2000 pixlar.
och bildkvalitet mellan basic normal och fine, jag har på fine, så jag kan ta 550 bilder med ett 2g kort, är det överdrivet?

Vi ska åka till London i fyra dar och då kommer det säkert att fotas en hel del, så jag vill ju att minneskortet ska räcka.. Men samtidigt vill jag ju att det ska bli bra kvalitet på bilderna:)

pekwall
0

Jag skulle rekomendera att köra på bästa upplösningen i .RAW.

Men då kan du inte ta lika många kort, menå andra sidan behöver man ta 550 kort på 4dagar?

Det är väl bättre att tänka till lite extra innan man tar varje bild och bara spara de bästa?

Melianna
0

Men tar man i RAW så sparas ju bilden i både RAW och jpeg så då tar det ju ännu mer plats istället:P och jo.. jag fotar lätt 100bilder på en em så ska jag vara i london där det finns hur mkt som helst att fota i fyra dar, så misstänker jag att 550 bilder kommer att kännas som lite..:P

Om mán kör högsta Upplösning men mindre bildstorlek då? blir det inte heller bra?

Jag kanske får köpa ett till minneskort helt enkelt^^

Hannahkarlsson
0

Ett annat tips är att om du inte vill ha bästa kvalitét i kameran utan vill kunna ta väldigt många bilkder kan du ju alltid förbättra bilderna i t.ex. Photoshop genom att skärpa upp dem och öka kontrasten m.m i efterhand, eller som du säger - köp ett till minneskort. ^^

MVH Hannah

jojjehanna
0

Men du behöver inte alls spara i BÅDE RAW och jpg, åtminstone inte med mina Canonkameror. Det GÅR att göra det men är ju helt onödigt då RAW lätt kan bli jpg i datorn sen. Jag röstar alltid för att köpa nog med minneskort, jämför med förr då man hade film, jag såg alltid till att ha med nog med film. Nu får man se till att ha flera minneskort om man behöver det.

pekwall
0

Du välja att fota i både .JPG och råformat eller bara RAW.

Om du sänker kvaliteten på bilderna så är det inte skärpan och kontrasterna som förvinner. Utan själva bilden blir "mer pixlig".

Melianna
0

Okej.. hade bara för mej att det stod i instruktionsboken att om amn väljer RAW så kommer bilderna att sparas som både och. Men jag vill hursomhelst ha jpeg, så det har ingen betydelse. Det jag undrade över var snarare om det är dumt att köra på mediumkvalitet eller att minska bildstorleken:)

emmaa
0

#6 Du kan välja antingen att spara i både och eller bara RAW eller bara jpg.

Jag tycker du ska köpa ett till kort, du kommer förmodligen behöva det många fler gånger ändå! Dessutom lönar det sig aldrig att sänka kvaliteten, tänk om du får till värsta bilden och så sitter du där och kan inte förstora upp den tillräckligt mycket.

Melianna
0

Nä det är säkert sant:) Bättre att köpa ett till kort!

[mingdie]
0

Om du bara ser till att få rätt Vitbalans så är det inte så stor skillnad på RAW och bästa JPEG. Se bara till att du har kontrast, mättnad och skärpa inställd efter din smak. Prova innan.

Ha en trevlig resa.

Eddie

Indeloom
0

Du kan också köpa en liten smidig bärbar minidisk som finns hos Scandinavian Photo. Med den kan du tanka ner dina bilder från minneskortet.  Rymmer 20gb, så du kan fota i både RAW+Jpeg så mycket du orkar !!  Den heter Canyon och kostar typ 1000:-   Väldigt smidigt när man ska resa bort !!

//  Hasse

Melianna
0

det var ett bra tips:) Tack så mkt, då återstår bara frågan om jag har råd med en sån:P

Talismana
0

#10 - Vad smart! Iof har jag redan två minneskort, men när man reser bort, som du sa, kanske det behövs. Vet du om det finns något billigare som har lite mindre minne? 20gb känner lite.. överdrivet..?

Mvh Erica