Kritik - hamsterfoto
Har precis börjat en fotokurs och utsatte mina hamstrar för kameran idag ;P
Ett foto skrattade jag rejält åt när jag tittade på i datorn efteråt, så jag måste höra vad ni tycker också :)
Kamera: Nikon D60 Shutter: 1/200 Aperatur: F8 ISO: 100 Lens: Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR Focal lenght: 48mm White balance: auto
// Sofia
Av nån anledning så blir bilden gråaktig när jag laddar upp den här. Nån som vet varför?
// Sofia

Problemet är att du har laddat upp en alldeles för stor bild.
Det är inte någon större mening att ladda upp en bild som är för stor för att visas på en bildskärm. När bilden kommer ur kameran är den mycket stor, och om man skicker den till Foto i Fokus kommer servern att krympa ner bilden till ett mindre format. Men när servern gör det tappar man dels Exif Metadata, dels får man ingen uppskärpning, och krympningen kan också minska mättnaden i färgerna genom att det är en ganska enkel algoritm.
Därför ska du minska storleken på bilden själv innan du lägger upp den här. Lämpligt format är 800 pixlar på kortaste sidan. Då kan bilden visas på alla skärmar, och om du spar bilden med Exif Metadata, så kommer de att finnas med, så att den som ska bedöma bilden kan se förhållandena då den togs.
Jag tycker att du har träffat väldigt rätt med kompositionen, och ett extra plus är ögonkontakten. Det är verkligen en fin bild, även om det som hamnade här inte riktigt gör den rättvisa. Du har ett färgstick i blått, bilden är väl mjuk, och den skulle behöva mer kontrast. Allt det går att ordna med bildbehandling.
Jag gillar hamsterns uttryck.

Bättre, men det kan bli bättre ändå. Om du vill kan jag visa hur jag tänker om jag får låna din bild och redigera lite.
Det är bra att bilddata också har följt med nu.
Javisst, visa jättegärna!
// Sofia

Okej, det kanske kan göras lite bättre, men det är i alla fall en idé. Jag tänker mig att bakgrunden och underlaget är neutrala i tonen, kanske vita, och sedan är det en smaksak hur hög kontrast man vill ha. Den går ju att göra mörkare i skuggorna om man vill, men ungefär så här tänkte jag.
Jag har först öppnat den i RAW Therapee och valt underlaget den sitter på som vitreferens, men jag drog upp K-talet lite grann för att få en varmare ton. Kanske jag förde in ett annat färgstick då, för jag har slarvat lite. Sedan har jag ökat kontrasten lite grann och fört över den till Gimp där jag minskade ner den och lade på lite uppskärpning.
Oh, jag förstår :) Mycket varmare den blev när bakgrunden inte har den där gråblå färgtonen. Hamstern kom fram på ett helt annat sätt!
Tack så mycket för hjälpen! Det var behövligt 
// Sofia