Sångsvanen - Kritik hård
Minus 23 grader.
Fingrarna är som isbitar, det nyper i näsan o tårna är bortdomnade…
Ljuset är magiskt o älvorna dansar över den stilla ån…
Plötsligt är den bara där…
Sångsvanen jag väntat på så länge…:)
Camera Model Name
Canon EOS 40D
Shooting Date/Time
2009-12-30 14:01:50
Tv(Shutter Speed)
1/100Sec.
Av(Aperture Value)
F5.6
Metering Modes
Evaluative metering
Exposure Compensation
+1
ISO Speed
100
Lens
EF70-300mm f/4-5.6 IS USM
Focal Length
300,0 mm
Image Quality
RAW
White Balance
Daylight
Marie, jag tycker du har en otrolig känsla för foto (generellt, inte bara detta). Har sett många fina naturbilder från dig.
Till kritiken av detta fotot; Jag tycker att foto i sig är kalas, och med din text till så känner man hur kallt det var. Givetvis skall det förstoras för att göra sig rätta - på min 23" skärm ser man droppen på svanens näbb, detaljen som gör pricken över i:et på svanen. Isdimman förmedlar känsla, möjligen är den lite lite för tät. Hade velat ha svanen något närmre och gärna simmandes mot mig som betraktare - men man kan sällan få allt med de där fåglarna - jag vet av egen erfarenhet :o) Det finns säkert något att anmärka på i fotot - men jag hittar det inte.
Lite OT: Är det Canons 70-300:a du har? Är du nöjd med det? Fördelar/nackdelar?
mvh Martin

En mycket vacker bild som trots att jag är smått allergisk mot centrerade motiv, fångar min uppmärksamhet.
Att svanen är centralt placerad gör absolut ingenting, det balanseras fint grenarna till vänster och av dimman.
Däremot får jag känslan av att bilden lutar en aning åt höger, inte säker på om den verkligen gör det eller om det är en synvilla…
Mycket bra jobbat!
Otroligt snygg bild!
Den här bilden förmedlar verkligen KYLA. Brr, börjar nästan frysa när jag tittar på den! Är inte heller överförtjust i centrerade motiv, men på den här finns det ett träd i vänsterkanten som villar bort centreringen. Underbara färger och ett härligt ljus. Bilden är magisk och som hämtad ur en saga. Helt underbar.
En otroligt stämningsfull bild!
Och jag som klagade på -10 innan 

#1 Tack snälla för de riktigt värmande raderna du skriver
Jag önskar precis som du att det var en aning mindre dis o att svanen kom simmande emot mig istället:)) Men den vackra flygfäet envisades med att vända ryggen till:))
OT; Japp, det är Canons 70-300. Har sen tidigare ett Sigma 70-300 o skillnaderna är stora. För det första är skärpan snäppet vassare, även i macroläget. Oskärpan är betydligt finare, mjukare o lenare liksom. Tilltalande i mina ögon.
Sen är autofokusen hästlängder ifrån. Tyst o snabbare än Lucky Luke;)))
//MaGi67
#6 Tack för de orden om objektivet - då vet jag vad det blir den dagen det är dags!
mvh Martin

Stort tack för kritiken!!! Du har helt rätt när det gäller horisonten där:) Kastade upp kameran i all hast när svanen kom glidande o syntes genom det kraftiga diset :)) Har nu rätat uppbilden:))
#2 o #4
Är själv allergisk mot centrerade motiv men som ni båda skriver gick det vägen denna gång pga av att trädet väger tungt till vänster o ljuset leder ut till höger.
Många många tack alla som kommenterat bilden!!!
Lägger upp en upprätad version av bilden

Jag älskar den här bilden! :D
Allting är perfekt med den..^^

Jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna ge för kritik - hård?
Den sitter ju som en smäck, klockrent, men jag tror inte att jag skulle vilja ha den som fototapet i vardagsrummet, alldeles för kallt. Man fryser ju när man tittar på den. 
Väldigt fin bild. Det gör inget att svanen vänder ryggen till.

Jätte fin bild, och hur du beskriver stämningen det är magiskt.
Hittar inget att klaga på. ;)