Hur ljus bild?
Hur vet man hur ljus bilden ska vara när man redigerar i RAW? På min dator kan den se helt perfekt ljus ut, på en annan skärm kan bilden se tråkig och halvmörk ut, eller inte mörk, utan mindre ljus och ful…
Hur ska man kunna veta..?

Du behöver en bra bildskärm, och så måste du kalibrera den, och till det behöver du till exempel en sån här kalibreringspuck med medföljande program.
Men alla har väl inte såna? om man inte har råd med någon puck då? 

Det lär finnas någon bildskärm som går att kalibrera med inbyggd firmware, fråga mig inte hur, och det finns något program som man kan använda för att hjälpligt ställa in bildskärmen, men det bästa är att kalibrera med instrument.
Och det tillhör arbetsflödet i digital fotografering att ha en kalibrerad skärm för att rätt kunna bedöma ljushet och färger. Det kan ses som lika viktigt som kameran; datorn har ju ersatt mörkrummet, och förr använde man en massa vätskor i skålar inne i ett mörkt rum och en förstoringsapparat för att göra sina bilder. Nu kan man göra dem i datorn och skriva ut dem med en skrivare utan att slabba. Men för att få bilderna bra måste man ha rätt verktyg.
Det finns två olika sätt att ställa in din skärm. Antingen med ett program eller med en skärmkalibrerare. Det finns olika skärmkalibrerare och priset är idag ganska lågt. En sak att tänka på är om ljuset i rummet där skärmen står skiftar (blir ljusare och mörkare) så behöver du en kalibrerare som ändrar skärmen när ljuset i rummet ändras. Dom flesta nya har den funktionen men dom äldre som den ovanför har ofta inte den funktionen.
Det andra sättet är genom ett program som Adobe Gamma där du kan ställa in contrast och färger. På många datorer så finns Adobe Gamma installerat men om du inte har det så finns det ett gratis program Quick Gamma som fungerar bra.

Innan jag skaffade Spyder 3'an använde jag mig av Calibrize Detta funkar mycket bra om man har en hyfsad skärm som går att kallibrera och man är nogran.
När jag profilerat skärmen med Spydern och jämförde med Calibrize profilering var skillnaden nästan försumbar.