Fotografera silversmycken
Jag gör smycken i silver och jag undrar om ni har bra tips till mig hur man kan knäppa bra bilder.
Det är svårt att få bra bilder för det blänker till på smycket. Vad kan man lägga smycket på och hur kan man göra för att få bra bilder? Tar gärna emot tips. :-)

Fotografera utan blixt med kameran stilla är ju ett bra första steg.
Mvh Ellenfyrkant

Eftersom det handlar om föremål som reflekterar, måste man se till att det som de speglar blir snyggt på bilden. Väldigt vanligt är att använda ministudio eller ljustält för att fotografera silver, och det fungerar, men man får tänka sig för hur man lägger ljuset. Det blir egentligen aldrig snyggt med helt jämnt ljus, det tar bort all glans från silvret. Man behöver både ljusa ytor och mörka som reflekteras för att få dynamik i bilden och för att uppleva silver som det ser ut.
Vare sig man gör produktbilder på silver eller tar smyckena på modell är det egentligen samma typ av problem. Bland det bästa för modellbilder är att ha ljus från ett fönster. Det funkar ju inte så bra den här årstiden, så ett par bra reflexskärmar kan vara en god investering. Om man använder lampor eller blixtar kan vara egalt; det är bara att exponera rätt och ställa Vitbalans efter ljuskällan, men hur man modifierar ljuset har stor betydelse.
Du får lov att experimentera en hel del med ljus för att lära dig hur du kan få liv i bilderna. Själva principen är enkel; riktat ljus skapar skuggspel som framhäver formen om det kommer från sidan eller snett bakifrån, då man också kan få konturen att lysa. Svarta skärmar kan användas för att spegla in mörka fält i metallen.
Om du vill ha en enkel studio, kan du använda till exempel en stor plastdunk eller en tvättkorg av vitt tyg som grund till studion. Man kan lysa på den med vilken slags lampa som helst, bara man ställer vitbalansen rätt. Någon slags skyltställ kan vara vettigt för smyckena; är de ringar, kanske i form av en hand. Men det är egentligen ganska enkelt att rigga något. Om man vill kan man hänga dem fritt i luften. Enklaste tekniken är att använda mycket tunna nylontrådar som stöd och redigera bort, eller att lägga dem på en glasskiva som är lyft från underlaget, som jag gjorde med halsbandet.
Halsbandet ligger på en glasklar men något matt plastskiva, och under den finns en belyst skärm på ungefär en halv meters avstånd. Ljuset kommer dels från höger, där det står en lampa, dels från vänster där det finns en reflexskärm, och dels underifrån, från lampan som belyser bakgrunden. Den lite knottriga plastskivan kommer från en ram för bilder.