Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 3320 ggr
TinaNordberg
0

Kritik Isrosor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var barn satt mormor och jag vid fönstret och beundrade isrosorna. Jag älskar dem fortfarande.

Men nu får ni ärligen säga vad ni tycker om bilden.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Inkanyezi
0

Oj, hård kritik?

Jag tycker bilden är fin, och jag misstänker att det skulle kunna gå att få den lite bättre, främst när det gäller skärpan över hela, om man i stället för att gå till det extrema närbildsläget zoomar in och tar från lite längre håll. Jag brukar ofta använda närbildslins och längsta brännvidden för att få smalare bildvinkel, men isrosorna är antagligen tillräckligt stora för att man ska kunna ta dem utan extra tillbehör, och det blir lite skarpare när man använder längre brännvidd, om man jämför med att ta i "makroläge", där skärpan alltid avtar längre från mitten av bilden.

TinaNordberg
0

Tack, isrosorna är 5-10mm stora och jag har inte systemkamera.

Har Cannon Power Shot S3 IS. Om jag går lite ifrån och zoomar fotar jag bara  den inre fönsterrutan.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Inkanyezi
0

Jag såg att det var en Canon PowerShot S3 IS. Jag har själv en G7, och den klarar närbilder också när man zoomar in en del, men det kanske inte är lika lätt med en S3. Hursomhelst gillar jag bilden, och du har fått isblommorna rätt tydliga.

DesK
0

Vilken jättefin bild med snygg beskärning Skrattande

/Désirée

TinaNordberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jodå jag kommer nära, har 0 som närgräns, men ett innerfönster i vägen. Där ryker 5cm.

Visar bild på en svamp som är 1,5 mm hög.

Vid zoomning behövs ststiv, annars……….. har inte zoom på Super macro.

Tycker du att G7 är en bra kamera?

Tack för kritik.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Inkanyezi
0

Jo, G7 är en mycket bra kamera, och uppenbart är S3 också en alldeles utmärkt liten kamera. Jag är ganska imponerad av vad kompaktkameror kan klara av. Väldigt många skulle ha större glädje av en bra kompakt än en stor och klumpig systemkamera.

Min G7 är den som följer med jämt, i en liten väska som hänger på livremmen. Man kan nog se det som att den är min "förstakamera", medan systemkameran mest används till studiobruk. Jag tycker inte att skillnaden i bildkvalité är stor; den skillnad som syns mest är att kompakten har större skärpedjup.

När jag använder stativ är det nästan alltid systemkameran, eftersom den dels har utfällbar bildskärm som gör det bekvämare, och för att man kan ta ur kortet utan att ta av kameran från stativet. Just det där med att luckan till kortet sitter så nära stativgängan och att man måste plocka av kameran har jag retat mig på innan jag skaffade min andra kamera (Panasonic Lumix G1), så mycket att jag faktiskt funderade på att göra ett eget stativfäste som gör det möjligt att öppna luckan med kameran på stativ. Det projektet ligger på is nu när jag har en annan kamera som funkar bra på stativ, men den som jämt är med är den lilla kompakten.

MonisN
0

Jag tycker det är en mycket fin bild som skulle passa perfekt till julkort. Den behöver bara skärpas upp lite. Iskristaller är facinerande eftersom det inte finns en enda som är lika. Bra jobbat tycker jag!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Mikkipucks
0

Sjuuuuuuukt fin bild säger jag bara!!! :)

TinaNordberg
0

Tackar.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

majlar
0

Jätttefin bild på isrosor, men jag måste säga att jag tyker bilden med svampen är för söt. Liknar Skalleper.