Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4770 ggr
Michaela-N
0

Tamron-objektiv till D3100

Jag är lite halvt sugen på att köpa ett macroobjektiv till min d3100.

Fungerar denna? Har någon erfarenheter av den? Är den värd att köpa?

Inkanyezi
0

Du bör ha klart för dig att det inte är ett makroobjektiv, utan en telezoom. Dessutom har objektivet allvarliga svagheter som gör det mindre bra. Innan du bestämmer dig för att köpa ett sådant bör du läsa igenom två trådar här på iFokus, en på Foto i Fokus och en på Hästfoto i Fokus.

Objektivet är gjort så att det ska kunna användas på din kamera, men genom att det har en dålig konstruktion är det stor risk att man har sönder det vid normal användning. Autofokusmekanismen kan skadas av att man tar av och sätter på motljusskyddet eller att man råkar vrida på fokuseringen när det är inställt på AF. Bruksanvisningen varnar för detta, men det finns inte någon svensk bruksanvisning, bara en engelsk.

Om det är något som du tycker verkar oklart, tala med dina föräldrar och låt dem läsa igenom det här.

Så här står det fritt översatt i det fetstilta stycket:

• ! För att sätta på och ta av motljusskyddet på A17, förvissa dig om att ställa kameran eller objektivet i MF-läge. Bajonettringen för motljusskyddet vrider sig tillsammans med fokuseringsringen. Att försöka sätta på motljusskyddet när kameran eller objektivet står i AF-läge tvingar fokusringen att vridas och kommer att skada kameran eller objektivet.
Arkan
0

Jag kan säga att jag är en av dem som har vridit sönder autofokusen på detta objektiv. Jag åstakom det ganska lätt också..

Inkanyezi
0

Det finns ett tidigare inlägg till på temat, även om det inte är lika tydligt, så visar det att problemet inte är unikt: http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=36a21456-8d93-4384-a6d5-54f2fee2521f

Michaela-N
0

#1 Tack, då väljer jag nog något annat…

Är Tamron ett märke som man bör undvika?

Inkanyezi
0

Nej, Tamron är inte ett märke att undvika generellt. Anmärkningarna här gällar just det objektivet. Det är tänkbart att andra objektiv också har liknande svagheter, och du ska absolut undvika objektiv där frontlinsen vrids när skärpan ställs in, helt oavsett fabrikat.

Och du ska kräva att få en svensk bruksanvisning. Det är lag på att den ska vara svensk, så man har rätt att kräva det. Bruksanvisningen är främsta skälet till att man har rätt att häva köpet om man har köpt ett sånt här objektiv. Eftersom det bryter mot lagen att inte lämna med svensk bruksanvisning, så är det skälet tillräckligt för att lämna tillbaka varan.

Och om det är någon som har ett sådant här där garantitiden har passerat, men som har gått sönder på det här sättet, så kan man fortfarande föra talan mot säljaren och kräva att köpet hävs. I så fall bör man kontakta Konsumentombudsmannen. Det handlar om en vara med tillverkningsfel som tillverkaren känner till), och felet är inte oväsentligt för varans avsedda funktion.

cinna
0

"Det är tänkbart att andra objektiv också har liknande svagheter, och du ska absolut undvika objektiv där frontlinsen vrids när skärpan ställs in, helt oavsett fabrikat."

Obestämd Så är det på det objektivet jag fick med min D90…

(Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II)

Inkanyezi
0

Att frontlinsen vrider sig betyder inte nödvändigtvis att objektivet skulle kunna gå sönder när man ställer avståndet eller sätter på motljusskydd. Däremot är det ett problem när man använder gradientfilter eller polfilter, och det är överhuvudtaget olämpligt med rörliga delar som är åtkomliga utifrån.

Det finns objektiv av andra fabrikat också där frontelementen rör sig, och jag tycker att man ska undvika dem om det finns andra likvärdiga där det inte rör sig när kameran ställer skärpan. Alla lösningar på problemet är inte heller bra. Det finns kameror med servofokus som inte säkert behåller inställt fokus när man slår om mellan fokuseringsmetoder. Jag föredrar till exempel helt manuella objektiv för manuell fokusering, eftersom AF-objektivet jag har inte säkert står kvar på inställd skärpa när man ändrar andra saker eller när den går ner i strömsparläge och väcks upp igen.

AF-system med kuggväxlar är de som lätt skadas när man råkar vrida, så objektiv som saknar utväxling är bättre. Det finns många bra objektiv som inte har såna svagheter, och jag tycker att det är bra att få veta vad man köper.