SD-kort går ej att läsa/formatera
Hej,
Jag har ett nästintill nytt SD(HC)-kort 8gb som jag har till min kamera Canon 500D. Jag har tagit kort, filmat och det har funkat bra fram till nu när jag testade att ta ut sd-kortet för att lägga in i datorn. Datorn lyckades föra över 2 filmer från sd-kortet sedan hittade den inget alls och datorn kunde inte läsa kortet längre. Testade att stoppa tillbaka kortet i kameran men kameran hittar heller inte sd-kortet, det går inte ens att formatera kortet. Har sd-kortet av någon anledning gått sönder eller? Några idér på vad jag kan göra för att dels rädda korten men att få sd-kortet att funka igen?
jag har nu också testat med ett gammalt sd-kort från en annan kamera jag har och det funkar fint så det måste vara fel på detta nya sd(hc)-kort..

Du formaterar i kameran ?
Det går inte att formatera i kameran heller efter som kameran inte ens hittar kortet :(
Så hade jag det med och det finns ingenting att göra.
Vet att det ska finnas en "spak" på minneskortet som man måste dra till "UNLOCK" för att det ska fungera.
Michaela-N: kortet står inte i skrivskyddat läge så det borde funka att formatera kortet :(. YlvaP var det ett gammalt eller nytt sd-kort du hade, köpte du ett likadant eller av en annan modell? Vet inte om jag litar på dennna modellen igen. Det är ett TRANSCEND SECURE DIGITAL CLASS 10 SDHC 8GB
Det var ett splitternytt kort. Dock inte SD utan memorystick hade jag. Vi deklarerade dom (Det var två likadana) och fick samma tillbaka och än så länge har det inte hänt något med dom. Mitt blev så när jag använde mig av en minneskortsläsare.

Det är garanti på minneskort, och det är ovanligt med fel, men självklart kan det hända att man får ett felaktigt kort. Det är bara att reklamera kortet.
Precis.
Ok, tack för alla svar.