Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4701 ggr
Rexkanin
0

Tickande ljud

Hej!

Jag har varit i Östersund i en vecka och hälsat på en kompis.
Självklart fick kameran följa med.

Men några gånger, inte alla, när jag skulle fota krånglade kameran. När jag tryckte på avtryckaren så tickade kameran.
Min kompis och hennes mamma har också stött på det förut.
Då undrar jag vad det beror på alltså.
Kamerorna det rör sig om är Nikon D60 och D3000.

Tack på förhand!

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

pellepiano
0

Du kanske kommit åt funktionen för självutlösare som gör att kameran tar bilden efter några sekunder. Den brukar "ticka" ett visst antal gånger innan den tar bilden.

Jag glömmer ständigt att stänga av den funktionen, vilket gör att det kan börja pipa på de mest olämpliga ställen sen =) ( har Canon så jag vet inte var funktionen sitter i dina kameror ).

Rexkanin
0

#1 Men det aldrig händer nåt efter tickandet. Obestämd Det är när jag håller/trycker ner avtryckaren som det tickar. Och sen slutar det…

nicro
0

Jag antar ett du har ett objektiv med VR. När VR aktiveras av att du trycker ner avtryckaren halvvägs så hörs ett klickande ljud. Tittar du i sökaren samtidigt så kan man ibland se att bilden "hoppar till" lite.  Efter klicket så hör man ett svagt surrande ljud tills du släpper avtryckaren (eller tar en bild).

Inkanyezi
0

Också när man har följande autofokus kan det ticka lite i objektivet.

Rexkanin
0

#3 Nej, jag har ett II objektiv. Flört Det har dem också…

#4 Okej, men bilden tas aldrig. Obestämd

Inkanyezi
0

Aldrig? Inte efter självutlösarens fördröjning heller? Jag har för mej att det oftast blinkar en liten lampa när man har självutlösare; och om man stänger av kameran när det blinkar tas ju ingen bild.

Om det inte är självutlösaren och ingen bild tas, så är det något som är knas.

Men det kan också vara så enkelt som att blixten inte har laddats upp om man tar med blixt. Man måste vänta tills den är klar.

Rexkanin
0

#6 Men jag har ingen självutlösare på. Och jag har provat att fota på alla lägen, och på sportläget så kan ju inte blixten användas.
Men det blir inte så hela tiden…

nicro
0

#5 men ar du VR II så är det samma för det.

Rexkanin
0

#8 Hmm, nu hängde jag inte med där. Jag har ett objektiv utan VR, alltså ett II objektiv…

Noob
0

Kan det inte vara så enkelt som att det som "tickar" är när objektivet träffar ändlägena när det misslyckas med att fokusera och när det gjort det ett par gånger så ger den upp och det blir ingen bild…?

Vet inte hur nära ett tickande ljud det är på din kamera men med Canons USM objektiv kan det åtminstone vara lite åt det hållet när det fokus jagar.

nicro
0

#9, det finns både VR I och VR II så när du skriver II objektiv så säger det inte så mycket. Vad är det för objektiv?

Rexkanin
0

#10 Den ställer inte in fokusen alls. Obestämd

#11 Ett objektiv helt utan bildstabilisering. Flört

Emelie-E
0

Testa att lossa på objektivet och sätt fast det igen.
Jag hade också något tickande ljud i min och ingen bild togs. Då fick min syster kolla lite och hon tog helt enkelt loss objektivet och satte fast det igen, och efter det har jag inte haft några problem.
Men tydligen så stod det också på displayen att objektivet inte satt fast riktigt, men det fick jag aldrig se själv.

Ska också tillägga att det där tickande ljudet bara dök upp ibland. Troligtvis när kameran var vinklad på ett speciellt sätt så objektivet "lossnade" lite.

Rexkanin
0

#13 Hmm. Okej. Jo jag prövade det också. Ibland funkade det ibland inte. Tack! Glad