ISO, bländare, slutartid?
Jag är ny när det kommer till detta och kan inte så mycket.
Men jag förstår inte riktigt, vad exakt är slutartid, exponering och ISO?
Och slutartid och exponering, är de inte samma sak?
Finns det någon som kan förklara detta för mig och försöka göra det så lättförståeligt som möjligt, så skulle jag vara tacksam.

Jag har gjort ett försök i en artikel för ett tag sedan, och den kommer upp när man går in på Foto i Fokus startsida. Det är säkert inte enkelt att förstå innan man har jobbat ett tag med det, och en enkel förklaring är inte enkel att begripa innan man har fått grepp om vad det handlar om.
- ISO är känsligheten hos det som tar upp ljuset i kameran. Högre ISO innebär att man inte behöver exponera lika mycket som med lägre ISO.
- - Bländaren är hålet inne i objektivet som släpper in ljus. Det kan man göra mindre, och när man minskar det kommer mindre ljus in.
- - Slutartid är tiden som man släpper in ljus. Om den är längre hinner mer ljus komma in.
Alla de här tre sakerna står i ett inbördes förhållande till varann, och värdena man ställer in är avhängiga av ljuset. Om vi ökar slutartiden kan vi minska bländaren för samma exponering, och om vi ökar bländaren kan vi minska slutartiden. Ökar man ISO kan man minska slutartiden eller bländaren eller båda. Om man vill ha en mycket kort tid kan man behöva stor bländare och högt ISO eller väldigt starkt ljus.
Jag har en bra atrikel på min blogg. Väldigt lätt att förstå.
http://djurfotografen.blogg.se/2010/december/artikel-att-fota-manuellt.html