Gråfilter, x2 x4 eller x8?
Hej! Jag åker till Nya Zeeland om mindre än två veckor och måste fixa ett gråfilter till ett vidvinkelobjektiv, 10-22 mm (77 mm i diameter)
Förhoppningsvis kommer det att vara soligt och fint väder, så vilket gråfilter bör jag satsa på?
x2 , x4 eller x8?
Hittade ett billigare för 379 kr på kaffebrus (nd4)
antar det är billigare sort för de kostar mkt mer på andra sidor (Hoyas filter). Är det bättre satsa på t.ex. Hoyas filter?

Vilka som är bäst har jag ingen aning om, men Hoya är ett märke känt för god kvalité. Jag har svårt att tänka mig att man skulle ha mycket nytta av x2, som ju bara ger ett stegs förlängning. x4 eller x8 är mer rimligt. Om tanken är att i starkt solljus kunna använda stor bländare för att få kort skärpedjup, kan man ju tänka på regeln Sunny 16. Alltså bländare 16 1/200 vid ISO 200, och jag vill ha bländare 2,8. Det är fem steg större, vilket skulle ge 1/6400 som inte finns när kamerans slutartider går till 1/4000. En rimlig tid är omkring 1/500, och om man har 8x så kommer man ungefär dit.
Om det å andra sidan bara handlar om att få mer optimal skärpa genom att inte blända ner så mycket, och man inte vill ha väldigt kort slutartid, så kanske x4 stämmer bättre till ett vidvinkelobjektiv. Men det går att ta utan filter också, bara att man kommer till rätt snabb slutartid om man vill ha optimal bländare, som kanske ligger kring 5,6 på objektivet.
Syftet är väl främst att kunna fota med långa slutartider om man hittar ett fint vattenfall, och att det blir snyggare bilder helt enkelt med gråfilter. Behöver inte fota med kortskärpedjup så himla ofta.
Men du rekommenderar x4 eller x8 iaf?

Jäpp, x8 borde funka fint.
Min erfarenhet är att x8 eller högre är mest användbart. x2 och x4 ger inte så mycket effekt. I dom förhållanden du ska använda det borde det absolut vara bäst med x8.
Okej, tack för era råd!! Då ska jag hitta ett lämpligt NDx8 filter :)